WDH/analytikere: Skal promovere midterprisprodukter ved EUHA
Torsdag formiddag præsenterer William Demant Holding seneste nyt fra sin produktportefølje i forbindelse med EUHA-høreapparatmessen i Nürnberg.
Og her vil der særligt komme fokus på selskabets produkter i midtprissegmentet, som først er blevet præsenteret i løbet af 2013, selv om nogle af de største konkurrenter valgte at udrulle produkter i alle prisklasser allerede sidste år.
- William Demant vil komme til at spille på sine "mid end"-produkter og de første indikationer på, hvordan de er blevet modtaget. GN og Sonova har været tidligere ude med lanceringer af deres midtprisprodukter gennem fulde lanceringer over alle prisklasser sidste år. Det kan betyde, at William Demant har tabt lidt terræn der, siger Rune Majlund Dahl, der er William Demant-analytiker hos norske DNB, til Ritzau Finans.
Den danske konkurrent GN Resound præsenterede sin Verso-høreapparatfamilie allerede sidste efterår, hvor også Sonova lancerede produkter fra sin Quest-produktplatform i alle prisklasser.
Derfor skal de seneste lanceringer fra William Demant - med specielt fokus på midtprisproduktet Oticon Nera - gerne have genvundet noget terræn rent markedsandelsmæssigt fra de andre konkurrenter, og den igangværende EUHA-messe er en oplagt begivenhed til at markedsføre de nye produkter.
- William Demant har jo allerede løftet sløret for, hvilke produkter, der bliver lanceret. Markedsføringsstrategien med kun at lancere højprisprodukter i begyndelsen og så langsomt udrulle de andre segmenter har kostet lidt markedsandele i midtersegmentet. Hvis WDHs forventninger skal i mål, skal der derfor genvindes noget terræn i midtersegmentet, siger Morten Imsgard, der følger høreapparatsektoren som analytiker hos Sydbank, til Ritzau Finans og fortsætter:
- Det bliver interessant at høre, hvad William Demant siger om modtagelsen, og om man vinder markedsandele i midterprissegmentet. Spørgsmålet er, om det stadig er den rette strategi med den relativt korte livscyklus, som høreapparater har. Der kan det måske i stedet godt handle mere om, at få en ny teknologi på markedet så hurtigt som muligt.
Der kan dog også være klare fordele i at lancere højprisprodukter for sig selv først, fordi det kan skabe mere fokus på netop disse produkter og dermed også et højere salg i den højeste prisgruppe.
Omvendt kan der være frygt for kannibalisering, hvis man udruller samtlige prisklasser på én gang.
- Det handler om at sørge for, at audiologerne forstår forskellene mellem produkterne, så man kan brande højprisprodukterne i en særlig klasse. Markedsandelene svinger meget fra kvartal til kvartal, så William Demant kan godt tåle at tabe nogle, hvis bare der er sikkerhed for, at de kommer tilbage. Men den delvise lanceringsstrategi skaber alt andet lige lidt usikkerhed, som der måske ikke er brug for lige nu, siger Morten Imsgard.
Analytikeren fra Sydbank har anbefalingen "sælg" for William Demant-aktien, og det samme har Rune Majlund Dahl fra DNB.
Det danske selskabs præsentation ved EUHA-messen foregår torsdag formiddag klokken 10.30.
/ritzau/FINANS
Mikkel Brix Kvols +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:finans@ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1188
- næste ›