GN Netcom/CEO: Skal vælge de rigtige veje i vækstmarkederne
Efter næsten at have afsluttet et langt restruktureringsforløb med succes lancerede GN Store Nord i november sidste år en ny strategiplan med flere ambitiøse mål om vækst og højere indtjening.
Det gælder både høreapparatforretningen GN Resound, men også headset-divisionen GN Netcom. Her ventes der en organisk omsætningsvækst på gennemsnitligt "mere end 10 pct." om året frem til 2016 samt en driftsmargin på 18-19 pct. ved udgangen af 2016.
Og for at nå i mål med de mål er det altafgørende, at fokus placeres de rigtige steder i en verden af høje vækstrater, lyder meldingen fra Niels Svenningsen, der fra årsskiftet tog over som administrerende direktør for GN Netcom efter Mogens Elsberg, der har valgt at søge nye udfordringer.
- Først og fremmest er målene ambitiøse. Jeg kan godt lide at være i virksomheder, der er ambitiøse. Hvis man sætter sig lave mål, når man lavere resultater, og hvis man sætter sig høje mål, så når man højere resultater. Men vi er også i et marked, der vokser. Når man er det, skal man gerne vokse mindst lige så meget som markedet for at sikre, at man ikke taber markedsandele, siger Niels Svenningsen i et interview med Ritzau Finans og fortsætter:
- Det gør selvfølgelig, at man bliver nødt til at fokusere ressourcerne, når man blot har et vist antal ressourcer til rådighed. Selv om der er mange vækstmuligheder, handler det om at fokusere på de vækstmuligheder, man tror på, at man kan gøre noget ved.
KERNEFORRETNINGEN ER AFGØRENDE
En af faldgruberne for GN Netcom er ifølge den nye direktør at lade sig forblænde af voldsomt høje vækstrater på nyere markeder, hvor indtjeningsmarginerne ikke nødvendigvis er lige så høje.
Et godt eksempel på det er musikmarkedet, som GN Netcom også befinder sig på, men ikke er helt så eksponeret mod som det klassiske kontor og call center-segment.
- Det, der har været vigtigt i de første tre måneder, og som bliver det i de næste tre år, er at fokusere på, ikke at komme den gale vej. Vi skal huske, hvor den her forretning kommer fra. Den kommer fra en meget stærk CC&O-forretning. En business to business-forretning. Den skal vi først og fremmest sørge for at gøre stærkere. Mister vi den, så mister vi hele vores indtjeningsgrundlag, siger Niels Svenningsen og uddyber:
- Musik vokser rigtig meget, og det er spændende, og alle kan forholde sig til det, men indtjeningsmarginerne er bare ikke lige så høje. Derfor skal man også passe på ikke at blive alt for forblændet af bare at løbe i den retning.
UNIFIED COMMUNICATIONS ER GULDÆGGET
I den henseende er det fortsat Unified Communications, der er midt i synsfeltet for GN Netcom-ledelsen. Området er i heftig vækst, indeholder relativt høje marginer og samtidig er klart størstedelen af salget på området fordelt mellem GN Netcom og amerikanske Plantronics.
Derfor vil den solide udvikling inden for området også fortsætte fremover, og det er noget, der bliver lagt meget energi i fra hovedkvarteret i Ballerup.
- UC er denne her virksomhedsmulighed nummer et. Det kan godt være, at der kommer små op- og nedture i vækstraterne, men de vil stadig være meget høje. Vi bliver nødt til at se på vores produktportefølje. Er produkterne stærke nok? Hvad er det for nogle teknologier, der gør, om man vinder eller taber? Det er klart noget, vi kigger på, siger Niels Svenningsen.
I den proces - og i processen med at komme tættere på kunderne efter flere år med fokus på restruktureringer og en masse produktudvikling - er det afgørende, at GN Netcom selv bliver mere opsøgende for at finde ud af, hvilke produkter, kunderne efterspørger. Ikke bare nu, men også om to år.
- Vi gør hele tiden en dyd ud af at tjekke vores fremtidige produkter med kunderne og vores store partnere Cisco og Microsoft (software-partnere, red.). Det skal være noget, de synes er spændende. Indtil videre er feedbacken god, men der er også nogle ting, der skal gøres mere ved. Vi har mange dygtige folk i vores forskning og udvikling, og vi har lanceringsplanerne for de kommende to år klar. Men vi skal hele tiden kunne skabe mere værdi og ikke bare levere headsets, siger Niels Svenningsen.
/ritzau/FINANS
Mikkel Brix Kvols +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans@ritzau.dk , www.ritzaufinans.dk
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1188
- næste ›