Tirsdagens aviser med Mærsk, Novo Nordisk og Carlsberg
BØRSEN
SKUFFENDE VÆKST SLÅR SKÅR I KÄHLERS SALGSDRØMME
En stribet jubilæumsvase fra Kähler Design har solgt dårligere end forventet. Det får nu direkte konsekvenser for den salgsproces, som ejer Frantz Longhi skød i gang i vinter. Flere kapitalfonde har afvist at skyde penge i selskabet, fordi selskabet har nedjusteret sine vækstmål. (Forside, side 6-7)
AIRHELP 400 MIO. KR. VÆRD MED NY KAPITAL
Stifterne af iværksættervirksomheden Airhelp, som hjælper forsinkede flypassagerer med at få erstatning, satser på børsnotering inden for tre-fem år efter tilførsel af 80 mio. kr. fra nye investorer. (Side 8)
PROBLEMRAMT HELIKOPTERSELSKAB TABER MILLIONER
Esbjerg-selskabet Dancopter, som leverer helikoptertransport offshore, taber millioner. Det Europæiske Luftfartsagentur har forbudt al flyvning med helikoptertypen H225, som Dancopter blandt andet opererer med i Danmark. Samtidig har selskabet tabt en Shell-kontrakt. (Side 10)
BERLINGSKE BUSINESS
MAERSK OIL KLAR TIL AT DROPPE OLIEFELTER
Epoken med olieproduktion mange steder på kloden kan snart rinde ud for Maersk Oil. Den lave oliepris får Maersk Oil til at revurdere de tilbageværende oliefelter, og oliechef Jakob Thomasen er klar til at droppe aktiviteter, der ikke har et tilfredsstillende omfang. Maersk Oil har en betydelig produktion i Storbritannien, Danmark og Algeriet, mens Kasakhstan og Irak fylder betydeligt mindre. (Forside, side 10-11)
NOVO-LEDELSEN SOV I TIMEN
Novo Nordisk må ud i det lange seje træk, hvis topchef Lars Rebien Sørensen og resten af ledelsen skal vinde investorernes tillid tilbage i kølvandet af selskabets katastroferegnskab. Investeringsbanken JP Morgan Cazenove antyder i en ny analyse, at Novo-ledelsen har sovet i timen på det amerikanske marked. (Side 3)
NORWEGIAN PRESSER LUTHAVNEN I KASTRUP
Københavns Lufthavn i Kastrup risikerer at skulle kigge langt efter nye oversøiske ruter, som det ekspanderende norske luftfartsselskab Norweigian sætter i værk. Stadig flere af Norwegians oversøiske ruter placeres i Stockholm og Oslo. Det kan potentielt presse lufthavnens ambitiøse vækstmål. (Side 6)
JYLLANDS-POSTEN ERHVERV
CARLSBERG STATUS SOM INTERNATIONALT TOPMÆRKE UNDER PRES
Carlsberg har tabt så meget anseelse, at varemærket ikke længere alle steder kæmper på lige fod med andre store brands. Hverken i Storbritannien, Frankrig eller i Rusland er Carlsberg i stand til at trænge igennem som et alternativ til Heineken og de andre super premium-mærker. (Forside, side 4)
CONTAINERREDERIER HAR TABT OVER 50 MIA. DOLLAR
Ifølge et analysehus har de store containerrederier mistet over 50 mia. dollar i omsætning i de seneste to år. Tilsammen vil de formentlig tabe 5 mia. dollar på driften i 2016. (Side 11)
/ritzau/FINANS
Tags: newspaper❯
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1178
- næste ›