Fremtidens advokater findes online
Hverdagen bliver mere og mere digital. Vi kan kommunikere med mennesker over hel verden, vi kan tale til vores smartphones og fÃ¥ et kvalificeret svar, rÃ¥be et ønsket musiknummer til vores højtalere og indstille kaffemaskinen til at lave den samme kop kaffe hver dag. Denne udvikling stÃ¥r ikke alene. Som noget vokser, falder noget andet, og mange roller skal gentænkes og omstruktureres. Visse erhverv har taget springet ind i den digitaliserede verden, for eksempel advokater, der nu arbejder online.Â
Udvikling sker som en naturlighed
SÃ¥ snart et advokatkontor bliver udskiftet med en hjemmeside, og juridisk rÃ¥dgivning foregÃ¥r igennem en skærm, vil flere frygte for den manglende personlige kontakt. Og med rette da det for en periode vil føles utilstrækkeligt med manglen pÃ¥ øjenkontakt. Da e-boks kom til i sin tid, var der en del tale om ubehaget ved at skulle finde sin post pÃ¥ nettet, i stedet for at fÃ¥ det givet i hÃ¥nden af postbuddet. I dag tænker de færreste over det, mange har aldrig prøvet andet. Digitaliseringen har som en naturlighed fÃ¥et brugerne til at udvikle sig sammen med den. Og det samme gælder advokatrÃ¥dgivning og juridisk bistand online. Digitaliseringen giver faget en ny dimension.Â
Tid og penge at spare
Denne nye dimension kan findes i den brugte tid. Med en digital advokat kan man søge hjælp og fÃ¥ den nÃ¥r som helst. RÃ¥dgivningen vil stadig være kompetent, forskellen er blot platformen. Derudover er man ikke tvunget til at finde en advokat i nærheden, da digitaliseringen Ã¥bner op for tidligere begrænsninger. Eller køre langt for at finde advokaten med de rette kompetencer. Der er hverken behov for transport, ekstra tid eller nystrøgede skjorter. Man kan sidde i sin yndlings-t-shirt, mens man taler med sin digitale advokat indenfor det kompetenceomrÃ¥de, som der er behov for. Derfor er der ogsÃ¥ penge at spare. Find ud af mere hos den digitale advokat Nemadvokat, hvor flere fordele bliver forklaret og mulige nerver over forandringerne bliver dulmet.Â
En grundlæggende forståelse for teknologi
Det er svært at forudsige, hvor disse digitale advokater vil blive ført hen af teknologien i fremtiden. En ting er dog sikkert. Samspillet vil være tæt, og udvikling vil ske med sikkerhed. Som alt andet digitalt er udviklingen ikke til at stoppe, og hvad som helst, der kan blive bedre og hurtigere, bliver det. En anden ting kan også siges med sikkerhed. Fremtidens advokater skal have evner indenfor teknologi og have en grundlæggende forståelse for den onlineverden, som deres klienter bliver en del af. Advokaterne kan tage udvidede kurser i at forstå den digitale platform, men de skal også have brugerne med. Derfor ligger der et arbejde forude, hvor tålmodighed kommer til at spille en essentiel rolle. E-boks blev jo heller ikke lært på en enkelt dag.
Frontløberne sætter dagsordenenÂ
Det kan sagtens virke uhyggeligt at tage det første skridt i udviklingen. For de fleste vil det virke bÃ¥de mere naturligt og nemmere at tage telefonen i hÃ¥nden og ringe byens nærmeste advokat op. Men før eller siden bliver denne form formentlig den juridiske bistands førende platform. Derudover vil frontløberne ogsÃ¥ være med til at sætte dagsordenen for den fremtidige digitale advokat. Det samme kan siges om de første klienter, der kan være med til at sætte deres præg pÃ¥ platformen. Hvad fungerer, og hvad bør ændres? Kan alle være med pÃ¥ komplicerede hjemmesider eller skal der sidde en tÃ¥lmodig kundeservicemedhjælper og guide brugerne igennem det teknologiske virvar, inden de stilles igennem til den reelle advokathjælp? Alt dette er en del af den samme udvikling, der inden for en kort tidsramme vil blive anset som en normalitet.Â