Carlsbergs største marked - Vesteuropa - overrasker positivt trods dårligt vejr

Udgivet den 16-08-2023  |  kl. 08:46  |  

Carlsberg solgte i første halvår mindre øl på bryggeriets modne, men omsætningsmæssigt klart største region - Vesteuropa - end ventet. Men højere priser er med til at skubbe omsætningen op, så toplinjen stiger i forhold til samme periode sidste år og også lander også over analytikernes forventninger.

Det viser årsregnskabet onsdag morgen.

Omsætningen i regionen nåede 18.328 mio. kr. mod 17.228 mio. kr. i det tilsvarende halvår i 2022. Der var ifølge estimater indsamlet af Carlsberg selv ventet en omsætning på 18.218 mio. kr.

Men mængdemæssigt faldt salget af drikkevarer i Vesteuropa til 21,6 mio. hektoliter mod 22,1 mio. hektoliter i samme halvår i 2022.

- Den totale volumen faldt organisk med 2,1 pct., dels på grund af påvirkningen af et udfordringer hos forbrugerne og det dårlige vejr i starten af andet kvartal, skriver Carlsberg i regnskabet.

Driftsoverskuddet blev på 2550 mio. kr. mod 2585 mio. kr. i første halvdel af 2022. Der var ventet et overskud på 2365 mio. kr.

Regionen blev i 2021 reduceret til at omfatte Vesteuropa, Skandinavien og Portugal efter at have afgivet blandt andet Italien, Balkan-landene og Baltikum til regionen Central- og Østeuropa.

.\\˙ MarketWire

Charlotte Mackeprang

Tags:  Report❯ 

Seneste nyheder