Analytiker om Alm. Brands mulige frasalg: Kan udløse aktietilbagekøb i milliardklassen
Alm. Brand Group har udsigt til at få frigivet et milliardbeløb, hvis forsikringskoncernen ender med at sælge sin forsikringsportefølje på energiområdet.
Det vurderer Jyske Bank i et notat, efter at forsikringskoncernen torsdag i forbindelse med årsregnskabet annoncerede, at det har indledt, hvad den betegner som en strategisk gennemgang. Det indebærer, at der ses på alle muligheder for forretningsområdet, herunder et frasalg.
Analytikere har i et stykke tid spekuleret i, at Alm. Brand Group er på vej til at sælge sin forsikringsportefølje rettet mod energisektoren. Og ender det med, at Alm. Brand rent faktisk skiller sig af med forsikringsporteføljen, der særligt omfatter havmølleparker, vil det få flere væsentlige effekter, konstaterer Jyske Bank-analytiker Anders Haulund Vollesen.
- Vi estimerer, at et eventuelt salg vil kunne frigive cirka 700 mio. kr. i kapital fra et lavere kapitalkrav, og derudover 1 mia. kr. fra goodwill i forbindelse med salgsprisen, som, vi konservativt sat tror, kan ske til ca. 10 gange et normaliseret forsikringsresultat i energiporteføljen
- Samlet set vurderer vi, at et salg vil danne basis for et aktietilbagekøbsprogram i 2025 på 1,7 mia. kr. isoleret set og på op til 2,4 mia. kr. for yderligere at reducere kapitaloverdækningen til de ønskede 170 pct., skriver Jyske Bank-analytikeren.
ET VÆKSTAKTIV
Udsigten til massiv vækst på vindmarkedet taler umiddelbart for, at Alm. Brand Group handler på området.
Det skyldes ifølge Jyske Bank, at vindenergiområdet frem mod 2030 ventes at vokse massivt med 400-500 pct. Derfor er der også tale om et højvækstaktiv, som Alm. Brand ligger inde med, men samtidig ønsker forsikringskoncernen ikke at følge markedsvæksten, da det vil skævvride risikoforholdet i forretningen, vurderer Jyske Bank.
Skulle det ende med et frasalg, er der også andre effekter:
- Forsikringsresultatet vil falde med ca. 10 pct., mens EPS (overskuddet per aktie, red.) vil være svagt positivt baseret på vores relativt konservative estimater. Dertil skal man medregne de positive effekter på aktiens multipler fra en mere favorabel risikoprofil i investorernes øjne, skriver Anders Haulund Vollesen.
Over for MarketWire understregede Rasmus Werner Nielsen, Alm. Brands topchef, torsdag, at forsikringskoncernen ser på flere muligheder.
- Det betyder ikke nødvendigvis, at vi ønsker at sælge forretningen. Det betyder bare, at vi skal vurdere hvilken strategi, der skal være på det her område fremadrettet, og hvilken strategi der giver størst værdi for Alm. Brand Group, sagde han.
Energi-segmentets combined ratio var i 2023 på 71,7 pct. mod 88 pct. i Alm. Brands samlede forretning. Combined ratio måler, hvor stor en andel omkostninger og erstatninger udgør af forsikringsindtægterne, og er dermed udtryk for lønsomheden.
Områdets præmieindtægter fremgik ikke af årsregnskabet, men Mikael Hvolgaard, koncerndirektør i Alm. Brand Group, fortalte tilbage i september til MarketWire, at der er tale om en forretning med årlige præmieindtægter i størrelsesordenen 700-800 mio. kr.
.\\˙ MarketWire
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1188
- næste ›