DSV er stadig favorit til DB Schenker-opkøb hos Sydbank: Kursfald skyldes tæt kapløb
Rygterne svirrer fredag om, at både DSV og kapitalfonden CVC i spidsen for et større konsortium har budt 14 mia. euro for tyske DB Schenker.
Umiddelbart efter budrygterne er DSV blevet sendt til bunds i det danske C25-indeks. Det skyldes imidlertid ikke, at DSV, hvis speditøren vinder budkrigen, står til at skulle af med over 104 mia. kr., men snarere at sandsynligheden for et dansk opkøb er faldet en anelse.
Det vurderer Mikkel Emil Jensen, der er senioranalytiker i Sydbank, over for MarketWire.
CVC har foruden buddet på 14 mia. euro også ifølge Bloomberg News luftet muligheden for at forhøje til 16 mia. euro foruden at give den tyske stat mulighed for at geninvestere 3 mia. euro i DB Schenker mod 25 pct. af aktierne.
- Baggrunden for faldet er, at investorerne gerne vil have, at DSV løber med DB Schenker. Når vi tidligere har set sandsynligheden for, at DSV løber med Schenker, er steget, er aktien kørt op, siger Mikkel Emil Jensen.
- I dag falder den, og det er, fordi sandsynligheden er faldet en smule, hvis du spørger mig, fortsætter han og tilføjer, at kapløbet er tættere, end investorerne havde regnet med.
Senioranalytikeren vurderer, at en pris på 14 mia. euro vil være et godt køb for DSV, set i lyset af de synergier som den danske speditør står til at kunne opnå.
Det overrasker imidlertid, at CVC ikke bare er klar til at byde samme pris som DSV, men faktisk også indstillet på at gå over 14 mia. euro.
- Argumentet har været, at DSV har kunnet tilbyde den stærkeste pris, fordi de også har kunnet finde de stærkeste synergier. CVC kan ikke finde de samme synergier, og derfor har man også regnet med, at CVC nok ville kunne tilbyde lidt lavere pris, men være mindre aggressiv på fyringer, mens DSV kunne tilbyde højere pris, men mere aggressiv på fyringer, forklarer Mikkel Emil Jensen.
Budtætheden tager således toppen af DSV's position som favorit, om end den stadig er i dansk favør, fortsætter han.
FYRINGER BLIVER AFGØRENDE
Til syvende og sidst bliver det budgivernes tilgang til fyringer, der bliver afgørende for, hvem der løber med DB Schenker.
- Kardinalpunktet er stadig i forhold til fyringer, og der er vi stadig lidt i blinde. Vi ved ikke, hvad aftalen er, eller hvad der er blevet tilbudt.
Mikkel Emil Jensen nævner blandt andet, at der kan være formildende omstændigheder i en eventuel aftale med DSV, der kan frede de tyske medarbejdere for fyringer i en periode, eller at man vil arbejde med en længere tidshorisont, før synergierne kan indhentes.
Det ændrer dog ikke på, at fyringerne er uundgåelige, forklarer Mikkel Emil Jensen.
- Men DSV skal stadig have mulighed for at skabe de synergier, de nu skal for at lave det her til en god forretning, så fyringerne er uundgåelige. Omvendt har kapitalfonde lidt et ry for at være aggressive på besparelser og fyringer, så på den måde kan man sige, at den tyske stat ikke kan finde helle nogen steder.
Selv om det kan lyde attraktivt for den tyske regering at købe 25 pct. af aktierne i DB Schenker for 3 mia. euro, da det værdisætter selskabet til 12 mia. euro, vil det ifølge Mikkel Emil Jensen ikke nødvendigvis være i regeringens interesse.
Det skyldes, at DB Schenker er sat til salg for at hente kapital nu til afvikling af gæld og investering i infrastruktur. En geninvestering betyder både mindre kapital samt en større risiko forbundet med investeringen.
.\\˙ MarketWire
Tags: Shares❯
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1188
- næste ›