Unibrew ser salg af alkoholfri øl gå for langsomt og holder igen med investeringer

Salget af drikkevarer med lidt eller uden alkohol går ikke helt så godt, som Royal Unibrew havde forventet, og det får nu selskabet til at trække i håndbremsen.
Det fortæller topchef Lars Jensen på en telekonference efter bryggeriets regnskab, der blev lagt frem tirsdag.
Nærmere bestemt voksede drikkevarer uden alkohol eller med et lavt indhold blot med 1 pct. i 2024, og det er langt under de vækstrater, som selskabet ser i andre kategorier.
Det betyder også, at man vil holde igen med ambitioner og investeringer, når man sammenholder med andre dele af forretningen.
- I "no low alcohol" har vi kun set volumen vokse en anelse, da markedsvæksten i den kategori er lav i de nordiske lande, hvor efterspørgslen i kategorien (efter alkoholfri øl, red) ellers er den højeste. Vi forventer stadig, at kategorien vokser, men i et langsommere tempo, end vi tidligere havde forestillet os, siger Lars Jensen.
Royal Unibrew har tidligere arbejdet med seks kategorier, hvor man satser på vækst, men i 2025 er det antal reduceret til fire.
- På baggrund af analyser har vi opdateret vores rammearbejde for vækst. Strategien er den samme, men vi har finjusteret kategorierne og indsnævret fra seks til fire, siger topchefen.
Energidrikke og "enhanced", der er beriget med vitaminer, er lagt sammen til én. Derudover er der tale om premiumdrikkevarer, kalorielette drikkevarer uden sukker eller med lavt indhold, samt cider og cocktails. Drikkevarerne uden alkohol eller med lavt indhold falder ud af arbejdet.
- For nu ser vi ikke stor nok vækst i "no low alcohol" til at være kvalificeret i rammearbejdet. Produkterne er stadig en vigtig del af vores portefølje, men med lavere forventede vækstrater fra nu af, og derfor er det ikke kvalificeret som noget, vi vil overinvestere i, for at sige det på den måde, meddeler Lars Jensen.
- Når vi putter "no low alcohol" ind i den her sammenligning, så må vi se på alle kategorier over for hinanden, og så er vækstraten i den her kategori ikke høj nok til at kvalificere til de samme ambitioner, som vi ser i forhold til "no low sugar" eller energidrikke og "enhanced beverages", lyder det videre.
Til sammenligning voksede segmentet for energidrikke med 8 pct. sidste år, "enhanced" voksede 14 pct., mens premium voksede 9 pct. og de kalorielette drikkevarer skød op med 11 pct. Kun cider havde også en beskeden vækstrate på 2 pct.
.\\˙ MarketWire
Tags: Shares❯
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1178
- næste ›