Novo-rival får løftet salgsestimat for vægttabsmiddel hos amerikansk storbank
Novo Nordisks ærkerival Eli Lilly fortsætter de positive takter med sine supersællerter Zepbound mod svær overvægt og Mounjaro mod diabetes 2.
Det konstaterer den amerikanske storbank, Citi, som hæver sit estimat for salget af Zepbound i år på baggrund af recepttal fra USA fra analysehuset Iqvia.
Banken forudser nu, at Lilly vil sælge Zepbound for samlet 12,1 mia. dollar i 2025. Det er omkring 1 mia. dollar mere end konsensus indsamlet af Bloomberg News, skriver i banken i et analysenotat.
Det vil samtidig i givet fald være mere end en fordobling fra sidste år, hvor Zepbound solgte for lige over 4,9 mia. dollar.
Novos vægttabsmiddel, Wegovy, vil dog fortsat være størst, hvis man skal tro det seneste konsensus indsamlet af Bloomberg. Her forudser analytikere, at Novo i år vil nå et salg af sit vægttabsmiddel Wegovy på 95,6 mia. kr., svarende til 14 mia. dollar. I 2024 var salget af Wegovy på 58,2 mia. kr.
ZEPBOUND OVERHALEDE WEGOVY I USA
I USA overhalede Lillys Zepbound imidlertid Novos Wegovy omkring årsskiftet både målt på receptudskrivningen til nye patienter og målt på det totale antal recepter.
Tal fra analysehuset Iqvia trukket per 17. januar viste, at Wegovy stod på 204.000 recepter i USA i januar mod 228.000 til Zepbound. Begge midler oplever dog kraftig vækst. Wegovys recepttal var i januar således omkring fordoblet i USA det seneste år.
Samlet mener Novo desuden fortsat kun at have krattet i overfladen af det globale fedmemarked, hvor under 1 pct. af verdens omkring 800 mio. svært overvægtige er i behandling, fortalte ledelsen i forbindelse med årsregnskabet i starten af februar.
Dengang var Wegovy endnu bare lanceret på lige over 15 markeder på verdensplan, og ofte i begrænset omfang.
Og i USA, hvor vægttabsmidler er allermest udbredte, er blot omkring 2 pct. af det potentielle antal patienter i behandling.
.\\˙ MarketWire
Tags: Shares❯ Udenlandsk selskab❯
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1178
- næste ›