B&O opnår mere lempelig konkurrencevurdering i kraft af lovændring
Konkurrencerådet har i dag behandlet B&O´s forhandlerbetingelser, som gælder for alle forhandlere i EU, herunder 300 forhandlere i Danmark.
Betingelserne indeholder B&O´s krav til forhandlerne om bl.a. forretningernes indretning, personalets uddannelse, præsentationen af produkterne og service til kunderne. Betingelserne betyder således, at ikke alle, der ønsker det, kan få lov til at forhandle B&O's produkter.
Konkurrenceloven betyder, at ikke-dominerende virksomheder med lave markedsandele må stille en række krav til forhandlerne. "Dominerende" virksomheder med en markedsandel over ca. 40 pct. skal levere til alle forhandlere.
Ved den seneste ændring af konkurrenceloven i 2000 lagde Folketinget vægt på, at Konkurrencerådet ikke måtte afgrænse markederne for snævert. Konkurrencerådet har i det lys foretaget en ny undersøgelse og vurdering af markederne for audio- og videoprodukter, som har ledt til en bredere markedsafgrænsning end tidligere.
Vurderingen er nu, at B&O kun er dominerende på markedet for højttalere. Det har medvirket til, at rådet nu har godkendt B&O´s forhandlerbetingelser. Herved er der taget hensyn til, at virksomheder som B&O, der lever af at profilere mærkevarer bl.a. gennem design, skal have mulighed for at indgå i et samspil med sine forhandlere om at sikre dette.
Konkurrencerådets afviste samtidig to klager fra hhv. Merlin og Fleggaard over forhandlerbetingelserne.
Merlin havde klaget over, at B&O kun vil levere til forretninger, hvor mindst 50 pct. af omsætningen kommer fra audio- og videoprodukter. Rådet vurderede, at kravet ikke er i strid med konkurrenceloven, hvis forretninger, der ikke opfylder kravet, får mulighed for at sælge B&O produkter fra en særlig indrettet afdeling, og hvis kravet administreres konsekvent over for alle forhandlere.
Fleggaard havde klaget over, at udlevering af B&O produkter skal ske fra den autoriserede forretning og ikke må ske fra fx en lagerbygning. Rådet vurderede, at B&O's krav er rimeligt, fordi udleveringen af det købte produkt også er en del af virksomhedens profilering.
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1189
- næste ›