Analytiker: Mærsks booking-stop er et forsøg på at øge prisen
Ben Hackett fra Hackett Associates, som følger havnetrafikken i Europa meget nøje, vurderer, at Maersk Lines stop af bookninger for fragt mellem Nordeuropa og Asien mere handler om at øge fragtraterne end det er for at få en eventuel ophobning af containere ryddet af vejen.
- De bruger det her til at presse fragtraterne op. Jeg tror, der mere er tale om, at rederiet ikke vil fragte containere til bestemte rater, lyder det fra Ben Hackett ifølge American Shipper og fortsætter:
- Selv, hvis man tager fem eller ti pct. af kapaciteten ud, hvordan ender man med en så stor mangel på kapacitet? Kun fem pct. er blevet taget ud. I teorien sejler rederiet sit Daily Maersk produkt, så det burde ikke være et problem.
Maersk Line meddelte torsdag eftermiddag i sidste uge, at rederiet har stoppet for booking af nye containertransport fra Nordeuropa til Asien, hvilket skyldes at der er opstået en signifikant kø af containere, som ikke er kommet af sted mod Asien på grund af en serie aflyste afgange i forbindelse med det kinesiske nytår.
Meddelelsen kom blot én enkelt dag, efter at konkurrenten MSC meddelte sine kunder, at det har valgt give bøder på 300 dollar per tyvefodscontainer til sine kunder, såfremt de booker plads på et skib, men så alligevel ikke møder op med containeren. MSC skrev, at det skyldes ekstraordinært mangel på plads på containerskibene. Maersk Line forventer, at køen af containere vil være væk i begyndelsen af maj.
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1186
- næste ›