BH-størrelse på navneskilt: Til oplysning - ikke diskrimination

Udgivet den 11-11-2011  |  kl. 10:03  |  

Butikspersonalet hos Change i Sverige har muligheden for at sætte deres egen bh-størrelse på deres navneskilt - et tilbud, der er blevet taget godt imod af de ansatte såvel som kunderne, men som nu anklages for at være direkte diskriminerende af det svenske fagforbund.

Kritikken kommer efter en tidligere ansat har klaget til fagforbundet.

- De ansatte hos Change ved hvilke værdier vi har - at vi er imod diskrimination, og at det har været frivilligt, hvorvidt de ønsker at skilte med deres bh-størrelse, siger Claus Walther Jensen, administrerende direktør hos det danske lingerifirma Change i en pressemeddelelse.

Det svenske fagforbund, Handelsanställdas Forbundet, hævder at det hos Change er påkrævet for de ansatte at bære navneskilt med deres bh-størrelse, og at dette skal betragtes som diskrimination.

Ideen til at benytte bh-størrelsen på navneskiltene kommer fra de ansatte selv, og er baseret på et ønske om at oplyse og kommunikere bh-størrelser. Det har aldrig været påbudt de ansatte at skilte med deres bh-størrelse. Kommunikationen af bh-størrelsen skal ikke ses som et diskriminerende eller kønsrelateret spørgsmål - det handler om funktionalitet og service. Et tiltag, der i øvrigt er taget godt imod af de svenske Change-kunder.

- Det er beklageligt, at noget så simpelt som bh-størrelser skal betragtes som et tabubelagt og følsomt emne. Change lægger stor vægt på at oplyse og servicere kvinder, således de får den helt rigtige støtte fra deres bh. I mange år har bh'er til alle kropsformer og størrelser været en mangelvare på markedet, og det har skabt adskillige fejlkøb. Ifølge en undersøgelse foretaget af Change i 2009, er det kun ca. 20 % af kvinderne, der bruger den rigtige bh-størrelse, skriver Change.

- Change befinder sig i en unik position på markedet med et meget stort størrelsessortiment. Vi ønsker derfor at kommunikere, at der ikke findes standardstørrelser, når det kommer til bh'er, men at det derimod er særdeles vigtigt, at kunderne får en bh, der sidder helt perfekt, siger Claus Walther Jensen.

Change i Sverige startede med skiltningen af bh-størrelser tilbage i 2007, og på trods af kritikken har langt de fleste ansatte valgt at fortsætte med at bære navneskiltet. Som salgsassistent, kan det være svært at kommunikere budskabet om den rette bh-størrelse verbalt. Netop derfor er det meget uheldigt, at det svenske fagforbund går imod de ansattes ønsker om at bære navneskilte med bh-størrelse - et tiltag, som hjælper de ansatte med at skildre kvinders forskellighed i både størrelse og form.

Change er en dansk lingerikæde med butikker i 11 lande og ca. 150 butikker fordelt over Europa, Nordamerika og Mellemøsten.

Udgivet af: NPinvestordk

Seneste nyheder