Bilmportører: Høj dansk bil-beskatning skadeligt for miljøet
København--27. juli--NetPosten--De første resultater af den europæiske bilindustris aftale med EU-kommissionen om reducering af CO2 udslippet fra nye biler viser en positiv udvikling, oplyser De Danske Bilimportører, som imidlertid advarer om, at de høje danske afgifter på nye biler er skadeligt for miljøudviklingen.
Aftalen mellem den europæiske bilindustri - ACEA - og EU-kommissionen blev indgået i sommeren 1998, og målsætningen med den frivillige aftale var at reducere mængden af CO2 fra 186 g CO2/km i 1995 til 140 g CO2/km i 2008, hvilket svarer til en reduktion på 25 pct. Allerede nu er mængden af CO2 reduceret til ca. 170 g CO2/km - og den positive udvikling kan yderligere forstærkes i takt med at der sker nye tekniske landvindinger i bilindustrien. I den sammenhæng har ACEA forpligtet sig til i 2003 at revurdere mulighederne for yderligere at reducere i udslippet af CO2 målt i forhold til aftalen.
Forudsætningen for en fortsat positiv miljøudvikling er dog, at alle brancherelaterede organisationer støtter op omkring bilindustriens tiltag, ligesom den politiske vilje og støtte i lovgivningsarbejdet skal være mere nærværende på området. Særlovgivning vendt mod bilindustrien, f.eks. høje skatter og afgifter på moderne miljøvenlige biler, vil være direkte skadeligt for den positive miljøudvikling, understreger adm. direktør Bent Mikkelsen fra De Danske Bilimportører.
I den sammenhæng er specielt den meget høje danske beskatning af nye biler til stor skade for den trafiksikkerhedsmæssige og miljømæssige udvikling i Danmark. De teknologiske fremskridt indenfor disse områder brandbeskattes ligesom resten af bilen med 180 pct. - det får det resultat, at danske bilister skal betale meget mere end øvrige bilister i Europa for at være med i den rigtige miljømæssige udvikling.
- En bæredygtig miljøudviklingen ligger bilindustrien meget på sinde, og der bliver anvendt meget store ressourcer på produktudvikling. Vi ved, at vore kunder har stor interesse i CO2 reduktionen og ønsker miljørigtige biler, og dem ønsker vi at levere, fortæller Bent Mikkelsen.
Aftalen mellem EU-kommisionen og den europæiske bilindustri udgør et væsentligt element i den internationale miljøaftale, der blev vedtaget i Kyoto i Japan. ACEAs bidrag til aftalen udgør ca. 15 pct. af den planlagte totale reduktion i drivgasserne fastlagt på mødet i Kyoto.
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1189
- næste ›