B&O: Nye produkter og partnerskaber skal drive omsætningen i 2020/21

Udgivet den 04-06-2020  |  kl. 10:43  |  
Aktie tabel

Mere end ti nye produkter og opgraderinger, en normalisering af forbrugsadfærden og højere omsætning fra brandpartnerskaber er noget af det, der skal hjælpe Bang & Olufsen med at nå en omsætning på cirka 2200 mio. kr. i regnskabsåret 2020/21.

Det fremgår af et børsprospekt, som selskabet har offentliggjort torsdag morgen i forbindelse med udbuddet af nye aktier, der skal sikre, at B&O får et trecifret millionbeløb i kassen.

Allerede den 12. maj løftede B&O sløret for en række foreløbige forventninger til regnskabsåret, der løber fra starten af juni i år og til og med maj næste år.

Den danske producent af tv, højtalere og høretelefoner forventer, at omsætningen i det nu indeværende regnskabsår vil lande på 2200 mio. kr.

I 2018/19 omsatte B&O for 2838 mio. kr., og i det netop afsluttede regnskabsår for 2019/20 regner selskabet med at kunne fremvise en omsætning i niveauet 2015-2270 mio. kr.

Der ventes derudover et driftsunderskud (EBIT) før særlige poster på 100 mio. kr. i 2020/21 og negative frie pengestrømme på cirka 200 mio. kr.

ANTAGER SUCCESFULDE LANCERINGER UDEN FORSINKELSE

Dengang slog B&O også fast, at de foreløbige forventninger til 2020/21 i højere grad end normalt er forbundet med usikkerhed som følge af coronakrisen.

Det gentages også i børsprospektet, hvor B&O også uddyber, hvilke antagelser forventningerne til regnskabsåret bygger på.

Her står det igen klart, at omsætningen blandt andet skal drives af succesfulde lanceringer - uden forsinkelser - af mere end 10 nye produkter og opgraderinger.

Derudover skal der lanceres eksisterende produkter i nye farver og materialer, hvilket B&O også allerede nævnte i maj.

OMSÆTNING FRA BRANDPARTNERSKABER SKAL STIGE

B&O antager også, at omsætningen fra brandpartnerskaber vil stige i løbet af 2020/21 - blandt andet gennem "nye muligheder", lyder det.

- Det noteres imidlertid, at en betydelig del af selskabets nuværende omsætning fra brandpartnerskaber afhænger af markedet for bilsalg og forbrugerelektronik, som begge er ramt af markant af effekterne af Covid-19, lyder det i børsprospektet.

Selskabet skriver også et andet sted i børsprospektet, at det har planer om at intensivere aktiviteterne inden for brandpartnerskaber for at forbedre og udnytte brandværdien.

Bang & Olufsen indgik blandt andet i 2017 et samarbejde med den britiske luksusbilproducent Bentley Motors om levering af et lydsystem til den nye Bentley Continental GT.

Det danske selskab frasolgte i 2015 forretningsbenet Automotive, der blandt andet lavede lydsystemer til biler, til den amerikanske koncern Harman International.

Udover købsprisen modtager B&O årlige licensbetalinger i en 20-årig periode.

Selskabet har eksempelvis også tidligere indgået lydsamarbejder med LG og HP.

CORONAKRISEN SKABER USIKKERHED

Coronakrisen har været særdeles hård ved B&O, da pandemien har ført til, at en lang række lande lukkede ned i forskellig grad.

I forventningerne til regnskabsåret 2020/21 antages det også, at markederne fortsætter med at åbne i Asien, og at markederne i EMEA, der er en betegnelse for Europa, Mellemøsten og Afrika, gradvist vil åbne.

Derudover bygger prognosen også på en antagelse om, at forbrugernes adfærd normaliseres.

- Raten, hastigheden og graden af normalisering af underlagt en høj grad af usikkerhed, skriver B&O.

Den danske producent af luksuselektronik håber også, at en mere effektiv brug af salgs- og markedsføringskroner vil bidrage positivt.

Coronakrisens udvikling kommer også til at få stor betydning for B&O i det nu indeværende regnskabsår. Derfor opstillede selskabet allerede i maj to scenarier for, hvor hårdt pandemien rammer og dermed påvirker forventningerne.

/ritzau/FINANS

Cecilie Veile

Tags:  Shares❯ 

Relaterede nyheder