B&O-topchef: Holder stand trods kinesisk nedgang forud for vigtigt strategiskifte
Bang & Olufsen har formået at holde stand i omsætningen i det forgangne kvartal, selv om et skuffende kinesisk marked tyngede væksten hos det danske designikon.
Det er et bevis på, at strategien virker, inden der skal eksekveres i jagten på at blive et rendyrket luksusbrand, fortæller administrerende direktør, Kristian Teär, i forbindelse med regnskabet for andet kvartal i det skæve regnskabsår.
- Vi er tilfredse med kvartalet. Det har været endnu et kvartal med en validering af, at vores strategi virker, siger Kristian Teär til MarketWire.
B&O omsatte i andet kvartal for 698 mio. kr., en smule under samme periode sidste år, som lød på 700 mio. kr.
På bunden lyder nettoresultatet dog samtidig på minus 13 mio. kr. i andet kvartal af det år, som Kristian Teär kalder et "overgangsår" for den traditionsrige elektronikproducent.
- Vi voksede dér, hvor vi forventede at vokse, men vi så en tilbagegang i Kina, hvilket har trukket ned, fortæller den administrerende direktør.
FREMGANG I EUROPA OG USA MENS KINA ATTER SKUFFER
Omsætningen på markederne i Asien og Stillehavsområdet faldt 13 pct. i kvartalet, hvor Kina som enkeltmarked, som udgør 55 pct. af den samlede omsætning i regionen, gik tilbage med 14 pct. i lokal valuta.
Derfor har det også været afgørende, at andre markeder samtidig har præsteret godt, siger Kristian Teär.
- Kina er vores største marked og vil fortsat være et vigtigt marked for os. Men det er også positivt at se, at vi har den diversitet, som gør, at vi samtidig vokser i EMEA-regionen og det amerikanske marked. Selvom Kina har været nede, har vi formået at levere en flad toplinje, konstaterer han.
På EMEA-markedet, som udgør Europa, Mellemøsten og Afrika, og det amerikanske marked voksede omsætningen med henholdsvis 3 pct. og 17 pct. i lokal valuta, mens segmentet for partnerskaber udviklede sig fladt i kvartalet.
Hvad angår Kina, vurderer Kristian Teär, at markedet nok skal gøre comeback.
- Kina er svær at forudsige. Vi er påvirket af de samme makroøkonomiske forhold, som alle andre står over for. Der er stadig store muligheder i Kina, og vi arbejder på at være klar til, når Kina vender tilbage - for det vil vende tilbage. Det er kun et spørgsmål om tid, siger Kristian Teär.
JAGTEN PÅ RENDYRKET LUKSUS STARTER TIL SOMMER
For B&O er det klare mål at rykke fokus væk fra de gængse forbrugerprodukter og i stedet satse stort på rendyrket luksus, og det skal der eksekveres på, når det kommende regnskabsår starter 1. juni.
- Vi ved, at vi er unikt positioneret til at erobre markedet og skabe det marked, vi ser for os. Men det kræver, at vi tænker anderledes og arbejder på en ny måde med vores kunder, fortæller Kristian Teär.
Omstillingen til luksusbrand koster penge for designikonet, og derfor blev der i november som ventet rejst 228 mio. kr. i en rettet emission.
- Vi laver ændringer i organisationen, får flere medarbejdere ind og tilpasser vores marketing, så vi er klar til at gå i luften fra 1. juni, fortæller den administrerende direktør.
I regnskabet fastholder B&O samtidig forventningerne til det indeværende regnskabsår, som lyder på en organisk omsætningsvækst på mellem minus 3 pct. og plus 3 pct. samt en EBIT-margin før særlige poster i intervallet minus 2 pct. til plus 1 pct.
Regnskabet har fået en lunken modtagelse af investorerne, som i første omgang sendte B&O-aktien ned med 3,5 pct. fra handelsåbning. Hen over middag ligger aktien nede med små 0,3 pct. til 10,33 kr.
.\\˙ MarketWire
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1180
- næste ›