B&O-topchef: Strategien fungerer trods dyk i omsætningen

Udgivet den 10-10-2024  |  kl. 11:25  |  

Bang & Olufsen kunne i første kvartal af sit skæve regnskabsår se omsætningen tage et dyk, men det har været et kvartal efter bogen, og det vidner om en strategi, der virker, fortæller administrerende direktør, Kristian Teär.

- Vi er glade for, at strategien, som vi har lavet, fungerer, og vi er spændte på, hvad fremtiden bringer, fortæller han til MarketWire.

Faldet i omsætningen skal ifølge Kristian Teär blandt andet tilskrives et besværligt sammenligningsgrundlag fra sidste år.

- Det første kvartal, vi havde sidste år, er svært at sammenligne med, da der var meget anderledes forretningsbetingelser grundet planlagte prisstigninger det efterfølgende kvartal, fortæller han.

Omsætningen faldt i kvartalet til 544 mio. kr. fra 619 mio. kr. for samme periode sidste år.

Samlet gav perioden et underskud i resultatet på 17 mio. kr. fra et plus på 7 mio. kr. for første kvartal af 2023.

I regnskabet fastholder B&O sine forventninger til året.

MINDRE RABAT, MERE LUKSUS

Et af de mere positive aspekter i regnskabet er derimod bruttomarginen, som vokser på tværs af alle markeder.

- Vi giver mindre rabat og sælger flere af vores varer til fuld pris. Vi fokuserer meget på at levere en helt fantastisk kundeoplevelse i både vores egne butikker og i vores partnerbutikker, hvor vi vækster. Så vi er også meget tilfredse med, at den del af strategien også fungerer, siger han videre.

De manglende rabatter har dog kostet på det kinesiske marked, hvor en svag forbrugerlyst har sendt omsætningen på B&Os næststørste marked, Asien og stillehavslandene, ned.

- I Kina oplevede vi også vækst i vores egne butikker, hvilket er positivt. På den anden side er det kinesiske marked bundet meget op på e-handel, og den økonomiske afmatning i landet har givet anledning til mange rabatter. Det er noget, vi holder os fra, og det har kostet os et fald i salget i Kina, siger den administrerende direktør.

B&Os salg faldt med 8 pct. i Kina mod et samlet fald på 2 pct. for Asien og stillehavslandene.

KAPITALFORHØJELSE SKAL SKABE UNIK MARKEDSPOSITION

Det koster penge at tjene penge, og derfor skal der hentes flere midler ind, som skal investeres i B&O's strategi. Det skal ske gennem en kapitalforhøjelse på 20 pct., som selskabets aktionærer tidligere på året stemte ja til.

Kristian Teär fortæller om et "blue ocean"-potentiale. Et begreb, som bruges om en strategi, hvor fokus ligger på at skabe en markedsposition uden konkurrence ved hjælp af unikke produkter.

- Da vi udarbejdede vores strategi, så vi et stort potentiale, som vi gerne vil nå hurtigst muligt. For at komme dertil er vi nødt til at lave investeringer i særligt vores "brand awareness", så vi kan nå vores målgruppe, mens vi samtidig bevarer vores gode kundeoplevelser. Så det er årsagen til, at vi søgte om tilladelse hos vores investorer til at lave den kapitalforhøjelse, fortæller han.

Kapitalforhøjelsen er planlagt til at blive gennemført inden udgangen af november.

B&O-aktien falder i kølvandet af regnskabet med 3,4 pct. til 8,96 kr.

.\\˙ MarketWire

Frederik Olling Milbæk

Tags:  Report❯  Shares❯ 

Seneste nyheder