BYG: Kvalitet i byggeriet trods stigende antal klagesager
Den høje aktivitet i byggeriet gennem de senere år er ikke gået ud over kvaliteten af det udførte arbejde, mener Byggeriets Arbejdsgivere. Ifølge en opgørelse over klagesager, som BYG har udarbejdet, viser det sig, at håndværksvirksomhederne trods travlhed formår at udføre tilfredsstillende arbejde. Der bliver alene klaget over mindre end en halv pct. af det arbejde, som BYGs virksomheder udfører på privatkundemarkedet.
Byggeriets Ankenævn modtog i løbet af 2001 896 klagesager ud af et samlet antal byggesager på ca. 160.000. Det var en mindre stigning i forhold til året før, hvor der indløb 805 klagesager - en stigning på 11 pct.
- Det er den mindste årlige procentvise tilvækst af sager siden ankenævnets oprettelse i 1996, og stigningstakten kan derfor tolkes som udtryk for, at kendskab til klageadgang via ankenævnet er ved at finde et leje, som afspejler problemerne på privatkundemarkedet. I så fald peger statistikken på, at der er et misforhold mellem antallet af klagesager og det indtryk af en sjusket og fejlbefængt byggesektor, som medierne ofte fokuserer på, siger administrerende direktør i Byggeriets Arbejdsgivere Jens Klarskov.
Opgørelsen af de indkomne sager viser i øvrigt, at 37 pct. af klagerne er rettet mod utilfredsstillende murerarbejde, i 56 pct. af sagerne er det tømrerne, som står for skud, mens køkkenarbejde og tækkemænd må svare for henholdsvis 6 og 1 pct. af klagerne.
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1186
- næste ›