Carlsberg-topchef efter Cola-modstand: Vi overvåger debatten

Coca-Cola og Pepsi er sammen med elbilen Tesla og Heinz tomatketchup kommet i unåde blandt de danske forbrugere, som i stigende grad kigger i en mere europæisk retning, når der skal penge op ad lommen.
Det får imidlertid ikke Jacob Aarup-Andersen, topchef i Carlsberg som tapper Coca-Cola i Danmark, til at ryste på hånden.
- Vi overvåger den bredere debat, også i forhold til amerikanske produkter og forbrugernes adfærd, siger han i forbindelse med bryggeriets generalforsamling, der afholdes mandag aften i København.
- Vi har flere langvarige partnerskaber med amerikanske produkter, heriblandt Coca-Cola i Danmark. Som I ved, så er det udenlandske brands, men det er danske produkter, der produceres af danske kolleger, lyder det videre.
Reaktionen fra de danske forbrugere er sat ind, efter at Donald Trump endnu engang har indtaget Det Hvide Hus som ny præsident i USA.
Og det har også Dansk Aktionærforenings direktør, Mikael Bak, bidt mærke i. På vegne af de 16.000 aktionærer, som foreningen repræsenterer, stiller han spørgsmål til, om Carlsberg endnu kan mærke konsekvensen af den store uro, der opleves i forhold til USA.
Han er blandt andet interesseret i, om det kan påvirke priserne eller om licensaftalen vil komme til at fylde mindre.
- Den geopolitiske uro er bredere, end hvad man kan klare på en talerstol. Vi observerer og reagerer, siger Jacob Aarup-Andersen, der undlader at komme nærmere ind på priser eller andre forhold, der har betydning for konkurrencen.
DANSKERE OPFORDRER TIL BOYKOT
En Facebook-gruppe, der opfordrer til boykot, har rundet mere end 85.000 medlemmer, mens Salling Group med sorte stjerner på prisskiltene har gjort det lettere at vælge europæisk. Og senest viser en dugfrisk Megafon-måling hos TV2, at hver anden dansker bevidst har undladt at købe amerikanske varer efter præsidentskiftet, skriver mediet mandag.
Det kan få betydning for et velkendt mærke som netop Coca-Cola, der i årevis er blevet tappet i Fredericia, men for mange er forbundet med noget ærkeamerikansk.
Jacob Aarup-Andersen vedkender sig fra talerstolen, at han efter sin tiltræden er overrasket over, hvor stor betydning geopolitik har haft.
- Jeg havde ikke regnet med, at jeg skulle bruge så meget af mine første 18 måneder på geopolitik. Det har været en overraskelse, hvor mange kræfter vi har skullet bruge på det, men jeg tror, at hvis du spørger andre C25-selskaber, så vil de dele det perspektiv, siger topchefen.
Han uddyber desuden, at diskussioner om told ikke har haft den store betydning direkte for Carlsbergs forretning.
- Der er rigtig meget told- og tarifdebat, men vores forretning i USA er meget begrænset. Vi eksporterer meget lidt til USA, så de nuværende tolddebatter har ikke den store indflydelse på os, siger han.
GENTAGER BUDSKAB
Tidligere på måneden lød det også fra Carlsberg, at man holdt øje med udviklingen. Samtidig benyttede selskabet lejligheden til at gentage, at Coca-Cola er produceret i Danmark i mere end 90 år, og at mere end 1500 personer er beskæftiget inden for produktion, logistik og salg af produkter under Coca-Cola.
Her lød det desuden, at man af kommercielle hensyn ikke kunne komme nærmere ind på, hvordan aftalerne med hverken Coca-Cola eller Pepsi er sammensat.
Det er konkurrenten Royal Unibrew, der sidder på Pepsi-salget i Danmark, mens Carlsberg blandt andet står for det på det store britiske marked.
.\\˙ MarketWire
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1178
- næste ›