Carlsberg-topchef: Muligheden for flere prisstigninger er ved at være begrænsede

Udgivet den 30-04-2024  |  kl. 15:44  |  
Arkiv: Foto

Det er blevet dyrere for Carlsberg at producere deres øl og drikkevarer, og samtidig holder forbrugerne på flere markeder igen.

Det betyder, at det danske bryggeri skal have flere penge for de liter øl, der kun i et begrænset omfang bliver solgt flere af på restauranter og i butikker verden over.

- Det afhænger mere af mix end af prisstigninger, konstaterer topchef Jacob Aarup-Andersen.

Han tager dermed tager udgangspunkt i den betegnelse, som bryggerierne bruger for sammensætningen af de varer, de sælger. Her skelnes både mellem øl, der sælges i butikker og på restauranter, hvor prisen typisk er højere på sidstnævnte. Hertil er der forskel på, om folk køber en øl i basissegmentet, eller om de vælger et dyrere mærke under Carlsbergs paraply - det såkaldte premiumsegment.

- Hvis folk ikke drikker flere øl, så skal de til at drikke dyrere øl, siger Jacob Aarup-Andersen.

- Jeg skal have dem til at bruge 5 kr. mere på en øl, der er premium, lyder det videre.

SVÆRERE AT HÆVE PRISER

Det betyder, at de højere priser primært skal afbøde omkostninger, da det også med tiden bliver sværere at fortsætte med at indføre flere prisstigninger.

- Muligheden for at tage yderligere prisstigninger er også ved at være forholdsvis begrænsede. Det betyder ikke, at vi ikke kommer til at fortsætte med at tage prisstigninger i en række markeder. Det har vi sagt meget klart, men hvis du ser på størrelsesordenen af prisstigningerne de seneste år, så bliver det væsentligt lavere de kommende år, siger Jacob Aarup-Andersen.

- Det har været tocifret i mange år, og det ser vi selvfølgelig ikke længere. Vi skal stadig dække vores omkostningsstigninger via prisstigninger, men den store driver og marginudvidelse handler om mix mere end pris, tilføjer han.

.\\˙ MarketWire

Trine Vestergaard

Tags:  CEO❯  Shares❯