Carlsberg-topchef: Tilgangen til Kina er uændret trods usikkerheder

Trods geopolitiske usikkerheder og en svag forbrugerlyst hos kineserne forbliver Kina et vigtigt marked for Carlsberg, som ikke ser anledning til at ændre på strategien på markedet, der sidste år oplevede tilbagegang.
Det siger Jacob Aarup-Andersen, administrerende direktør i Carlsberg, i forbindelse med bryggeriets generalforsamling, der afholdes mandag aften i København.
- Vores tilgang og syn på Kina er uændret. Det er en vigtig del af Carlsbergs strategi og vil blive ved med at være det. Det er fortsat vores ambition at vokse vores portefølje i Kina, siger han fra talerstolen.
- På trods af den geopolitiske usikkerhed, vi ser, så fortsætter vi med at nyde godt af, at der er handel på tværs af grænser, siger han.
Han anerkender, at man efter frasalget i Rusland har lært en vigtig lektie. Her lykkedes det i slutningen af 2024 for Carlsberg efter et uskønt og turbulent forløb at sælge de russiske bryggerier, som har været til salg siden Rusland indledte sin invasion af Ukraine.
På trods af at Carlsberg ellers havde nedskrevet den russiske forretning til 0 kr., lykkedes det at få 2,25 mia. kr. med sig fra Rusland.
- Vi har draget de lektier, vi skal fra den russiske situation. Vedrørende den store kinesiske eksponering, så har vi selvfølgelig sammen med vores revision et årligt tjek (af aktiver, red). Vi har en stærk geografisk position på tværs af vores portefølje, som beskytter vores overordnede værdi, siger han.
- For nærværende er der ingen ændringer, og hvis det havde været nødvendigt, så var det sket ved årsregnskabet, lyder det videre.
Bryggeriet havde tilbagegang i ølmængderne på det kinesiske marked i 2024, hvor det særligt holdt hårdt med en svag forbrugerstemning som følge af en skrantende kinesisk økonomi.
Som tingene står, er der heller ikke lagt op til en snarlig bedring på det vigtige marked, lød det fra Carlsberg i forbindelse med årsregnskabet tidligere på året. Derfor ligger fokus - ligesom sidste år - på at vinde markedsandele i Kina.
I forbindelse med årsregnskabet lød det også, at bryggeriet håber på, at tiltag og hjælpepakker fra den kinesiske regering kan få sat gang i forbrugerlysten hos kineserne i det nye år.
.\\˙ MarketWire
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1178
- næste ›