Carlsberg/CEO: Kina er den bedste historie i udfordrende halvår

Udgivet den 13-08-2020  |  kl. 13:58  |  
Carlsberg

Der er ingen tvivl i stemmen hos Carlsbergs topchef, Cees 't Hart, når han skal pege på den bedste historie på Carlsbergs markeder.

- Kina, lyder det øjeblikkeligt fra ham.

Carlsbergs forretning i Kina kom stærkt tilbage i andet kvartal og leverede en volumenvækst på 18 pct. Væksten var drevet af lageropbygning efter lagernedbringelse i første kvartal, lageropbygning op til sommeren og øget salg af det lokale powerbrand Wusu udenfor for dets hjemmeprovins.

Driftsoverskuddet i hele Asien-regionen landede på 2118 mio. kr. mod ventet 1879 mio. kr. I første halvår 2019 var overskuddet på den post 2165 mio. kr. Carlsberg skriver, at omkostningsreduktioner på de asiatiske markeder har været betydelige, hvilket er baggrunden for, at indtjeningen blot faldt 1,3 pct.

I andet kvartal faldt mængderne i Nepal med 90 pct., og 75 pct. var faldet i Indien.

Udviklingen i Carlsberg-mærket er også påvirket af situationen.

1664 Blanc er et stærkt mærke med høj vækst og fik meget fra genstarten af Kina. Samlet var væksten 10 pct.

- I Kina voksede Tuborg markant tocifret - 16 pct. - men der blev intet solgt i Nepal eller Indien. Carlsberg derimod oplevede en vækst på minus 27 pct. grundet fravær af natklubber, oplyser topchefen.

På koncernbasis faldt de to mærker henholdsvis 10 pct. og 13 pct. i mængder.

Cees 't Hart har en tyrker tro på de asiatiske marked og på Carlsberg.

- Vi venter at Kina, Nepal og Indien vil komme stærkt tilbage, siger han og tilføjer:

- Carlsberg vil forblive meget stærk - måske lidt mindre, men strategiplanen Sail '22 vil føre os i gennem.

/ritzau/FINANS

Claus Mikkelsen

Tags:  CEO❯  Shares❯ 

Relaterede nyheder