Carlsberg/Sydbank: Samlet skuffende, men flot i Asien og Europa

Udgivet den 09-05-2012  |  kl. 08:04  |  

Carlsbergs regnskab for første kvartal var samlet set skuffende, men udviklingen i Asien og Nord- og Vesteuropa får dog store anerkendende nik fra analytiker i Sydbank Morten Imsgard.

- Kvartalet var skuffende, hvis man bare kigger bundlinje, konstaterer han, og spørger om det kun er forskydninger af omkostninger, eller om der er større udfordringer i Rusland.

- Det er svært at sige for nuværende, lyder hans svar på spørgsmålet.

Udviklingen i to af de tre regioner får dog positive kommentarer.

- Overordnet set ser det fint ud på indtjeningssiden i Asien og Nord- og Vesteuropa, men det er ikke prangende i Øst.

Resultat stiller krav til Carlsberg om, at få indtjeningen op i Østeuropa i de kommende kvartaler.

Morten Imsgard svinger dog ikke øksen over Rusland endnu.

- Det er svært at se, hvordan Carlsberg står i Rusland. Vi skal se kvartalet sammen med de kommende kvartaler. Der er en forskydning mellem salg og omkostninger, som vil udjævne sig, venter han.

De kommende kvartaler vil være eller kan blive positive i forhold til de samme kvartaler sidste år.

- Andet kvartal vil være positivt påvirket af EM og tredje kvartal havde dårligt vejr sidste år. Vejret giver en nem sammenligning, når det skal vurderes, hvis det bliver bedre vejr i år.

Asien skiller sig fornemt ud, noterer Sydbank-analytikeren.

- Det er prangende i Asien. Det er gang på gang de overrasker i Asien. Det glædeligt at se, at flere af Carlsbergs premiumbrands virkelig rykker på ikke mindst det kinesiske marked. Det virker som den asiatiske forbruger har fået et kærlighedsforhold til Carlsbergs premiummærker, hvor der er høj indtjening, vurderer Morten Imsgard.

Claus Mikkelsen +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:finans@ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk


Seneste nyheder