Chr. Hansen/CFO: Skal jagte muligheder for at fastholde momentum

Udgivet den 17-01-2019  |  kl. 09:06  |  
Arkiv: Foto

Ingredienskoncernen Chr. Hansen har fået en fornuftig start på regnskabsåret, hvor den organiske vækst i årets første kvartal lå inden for forventningerne til helåret.

Sådan lyder det fra finansdirektør Søren Westh Lonning, efter at selskabet torsdag morgen har præsenteret sit regnskab.

- Vi har fået en fornuftig start på linje med vores forventningerne, så nu handler det om at fastholde momentum. Vi skal blive ved med at jagte de muligheder, der er, at lancere og udvikle produkter og gøre en forskel for kunderne i markedet, siger han til Ritzau Finans.

- Vores forretning består af flere forskellige forretningsområder, og der er flere ting, vi skal lykkedes med for at nå vores mål. Men det tror vi også på, at vi kan, som vi også har vist historisk, lyder det fra finansdirektøren.

Den organiske vækst var 10 pct. i kvartalet, hvilket både var som ventet blandt analytikerne og på linje med resultatet samme kvartal sidste år. Målet for året er 9-11 pct.

Omsætningen endte i kvartalet på 269,4 mio. euro, hvilket var under markedets forventning på 274 mio. euro. Bundlinjen viste et plus på 51,1 mio. euro mod ventede 53 mio. euro.

Chr. Hansen fastholder i regnskabet sine forventninger til årets resultat om en EBIT-margin før særlige poster på 29,5 pct.

LILLE TILBAGEGANG I DEN STØRSTE DIVISION

Ingredienskoncernens største division, kulturdivision, som leverer enzymer og kulturer til mejeriindustrien, udviklede sig lidt svagere end året før.

I årets første kvartal var væksten på 10 pct., hvilket var drevet af særligt oste- og kødkulturer. Det var som ventet blandt analytikerne, men året forinden lå væksten på 12. pct.

- Vi har et mål om at vokse 7-8 pct. i division, så at levere en vækst på 10 pct. er grundlæggende et fint resultat. Der er et par enkelte ting af timingsmæssig karakter, der gør, vi at vi måske ligger lidt under forventningerne i markedet. Men det bekymrer os ikke i forhold til at levere det, vi har lovet, lyder det fra Søren Westh Lonning.

Han peger på, at det kan være forskelligt, hvornår distributører rundt omkring i verden tager varer ind og lægger ordrer.

- I bioprotection (område under kulturdivisionen, red.) havde vi en stor vækst på 15 pct. på grund af timing, der var drevet af en enkelt stor kunde, så det er ikke noget, der bekymrer os ikke.

- Vi forventer stadig en stærk vækst - og fastholder forventningerne over de langsigtede, lyder det fra finansdirektøren.

Omsætningen i kulturdivisionen endte på 161 mio. euro, hvor der blandt analytikerne var ventet 167 mio. euro. Resultatet var tynget af en negativ valutaeffekt på 6 pct.

OPADGÅENDE TREND I FARVEDIVISIONEN

For den mindste division, farvedivisionen, var historien lidt den samme. Her endte den organiske vækst på 6 pct. i kvartalet, hvor analytikerne havde ventet 8 pct. Chr. Hansen har en langsigtet forventning om en vækst på 6-9 pct.

- Vi er egentlig meget godt tilfreds, for vi er på en opadgående trend fra sidste år. Men helt grundlæggende skal vi sikre, at konverteringen fra syntetiske til naturlige farver fortsætter og sker i et godt tempo, fortæller Søren West Lonning.

Han peger på, at ingredienskoncernen sidste år nåede en organisk vækst i divisionen på 4 pct. i den første halvdel af året, mens den for den anden lød på 6 pct.

- Nogle af de store muligheder i konverteringen tager tid. Vi arbejder på at få det til at lykkes, men det er svært at sige, hvornår nogle af de store klumper bevæger sig, lyder det fra finansdirektøren.

Han peger også på et prisfald i råvarepigmenter som en faktor, der har spillet ind.

- Man skal også tage med, at nogle af de råvarepigmenter, vi bruger, er faldet i pris. Så bliver vi nødt til at sænke priserne lidt for kunderne, og det påvirker omsætningen.

- Det bekymrer ikke, for det bevæger sig op og ned, men det påvirker den organiske vækst il den negative side, siger Søren Westh Lonning.

Omsætningen for divisionen var i kvartalet 52,8 mio. euro mod en forventning blandt analytikerne om 54 mio. euro.

Sundhedsdivisionen, der leverer probiotika til dyr, nåede en organisk vækst på 17 pct. i kvartal, hvilket gav en omsætning på 55,6 mio. euro. Begge var bedre end ventet blandt analytikerne, som så henholdsvis 10 pct. og 53 mio. euro.

/ritzau/FINANS

Oliver Sønderbye Therp

Tags:  Director❯  Shares❯ 

Relaterede nyheder