Danmarks mest solgte pizzaer, burgere og sushi

Udgivet den 14-12-2010  |  kl. 12:29  |  

Just-Eat har, som Danmarks største udbyder af takeaway, statistik over danskernes købsadfærd når det gælder salg af f.eks. pizzaer, burgere og sushi, der på Just-Eat sælges i tusindtal. Derfor kan de præsentere præcise trends om danskernes vaner hvad angår køb af takeaway.

Tallene for årets mest populære takeaway-mad er klar og her ses eksempelvis, at cheeseburgeren er den mest købte burger i Danmark, og at Nigiri er den foretrukne sushi-ret.

En foreløbig gennemgang af flere millioner bestilte takeaway-måltider i 2010, foretaget af Just-Eat, viser at cheeseburgeren er den mest spiste burger, Nigiri er den foretrukne sushi-ret og pizzaen Hawaii topper på listen over danskernes yndlingspizzaer.

2010 var også året, hvor sushi for alvor slog igennem på det danske marked. Der bliver i dag solgt flere sushimenuer end ristede med det hele, fra den traditionelle pølsevogn.

- Når det kommer til pizza, så er forbrugerne glade for deres favoritter. Man ved godt, hvilken pizza man vil have, og det hænger sammen med, at pizzaen er en så integreret del af den danske madkultur, at de fleste kender og har smagt de mest populære pizzaer. Det er nok forklaringen på, at Hawaii-pizzaen fortsat er den mest populære, sammen med de næste tre på listen Pepperoni, Vesuvio og Margerita. Top fem listen har ikke rykket sig meget de seneste år. Der er trends og nye tendenser, men inden for pizzasalget, er det de tradionelle favoritter der topper, år efter år, siger Morten Larsen direktør i Just-Eat.

De fem mest populære pizzaer i 2010 er: 1 Hawaii 2 Pepperoni 3 Margherita 4 Vesuvio 5 Calzone.

De fem mest populære burgere i 2010 i Danmark er:1 Cheese burger 2 Bacon Cheese burger 3 Big Burger 4 Dobbelt cheese burger 5 Kylling burger.

Mest populære sushi i 2010: 1 Nigiri 2 Ura-Maki 3 Futo Maki 4 California rolls 5 Hoso Maki.

Just-Eats opgørelser dækker data fra mere end 750.000 solgte måltider - om måneden - fra over 1.400 danske restauranter. Det således den mest repræsentative opgørelse over danskernes takeaway-vaner.

 

Udgivet af: NPinvestordk