Københavns Lufthavn forbinder indenrigs- og udenrigsterminalerne

Udgivet den 07-09-2005  |  kl. 14:21  |  

Fremover bliver det endnu nemmere for passagererne i Københavns Lufthavn at skifte fra indenrigsfly til udenrigsfly. Om kort tid går lufthavnen i gang med at opføre en ny bygning, som vil skabe bedre forbindelse mellem Terminal 1 (indenrigs) og Terminal 2 (udenrigs), fremgår det af en pressemeddelelse.

I den nye 300 meter lange forbindelsesfinger etableres rullefortove i begge retninger på 1. sal med direkte nedgang til indenrigsterminalens lounger. Rullefortovene vil gøre det hurtigere og mere bekvemt at komme fra indenrigsterminalen til udenrigsterminalerne - eller omvendt. I dag kan passagererne enten tage turen til fods gennem loungerne eller benytte lufthavnens gratis transitbusser.

- Vi har ønsket at skabe en mere behagelig transfer mellem indenrigs- og udenrigsterminalerne og valgte at kombinere dette ønske med et myndighedskrav om en støjvæg. Med den nye bygning får passagererne en markant kvalitetsforbedring, siger Mogens Kornbo, underdirektør i Københavns Lufthavne.

Den 12,5 meter høje og 300 meter lange bygning gør det også muligt for passagererne at færdes tørskoet udendørs i en overdækket passage langs med indenrigsterminalen.

Efter prækvalifikation og licitation er Promecon as udvalgt som totalentreprenør på projektet i samarbejde med Moe & Brødsgaard A/S, MT Højgaard A/S og Kasper Danielsen Arkitekter A/S.

- Det er en interessant udfordring at etablere et specialbyggeri midt i en lufthavn i drift, men vi har stor erfaring i den type opgaver og glæder os til at gå i gang, siger Steen L. Andersen, afdelingsleder i Promecon as.

Promecon as deltog i 1999 i flytningen af Vilhelm Lauritzen terminalen i Københavns Lufthavn, hvor Promecon var ansvarlig for at fremstille og montere stålkonstruktionen til understøtning, løft og flytning af den fredede bygning. Desuden har Promecon as udført komplekse stålkonstruktioner til bl.a. Turning Torso i Malmö, Ferring, Fields City Center og DR Byen i Ørestaden.

Byggeriet ved indenrigsterminalen begynder primo september 2005. Første etape er den støjdæmpende væg, som står færdig 1. januar 2006, mens hele bygningen med rullefortov forventes færdig ultimo 2006.

Udgivet af: NPinvestordk

Seneste nyheder

17:49 Europa/lukning: Danske fedmeaktier blødte og trak Europa i rødt
17:19 Fredagens obligationer: Renter faldt efter amerikanske inflationstal
17:18 Novo banket i bund efter skuffende data - aktionærerne tabte omkring 690 mia. kr.
17:06 Fredagens aktier: Øretæver til Novo Nordisk og Zealand Pharma giver solid C25-nedtur
15:46 USA/åbning: Eli Lilly vinder på Novos kollaps mens inflationsdata skærer lidt af dykket
15:17 Jeudan har milliarder klar til opkøb: "Øget optimisme kan give flere transaktioner i 2025"
15:15 Novo/Jyske Bank: Kursreaktion virker som overreaktion
14:29 USA/tendens: Eli Lilly vinder på Novos kollaps mens frygt for nedlukning varsler rød start
13:33 Korr: Udsalg af Novo-aktier presser kronen
13:24 Udsalg af Novo-aktier presser kronen
12:29 Sydbank-analytiker: Voldsomt kursfald afspejler skuffelsen over Cagrisema-data
12:25 Europa/aktier: Danske fedmeaktier bløder og trækker Europa i rødt
12:22 Novo smadres på børsen efter skuffende fedmestudie - aktien taber 770 mia. kr.
12:11 Novos styrtdyk trækker C25-indekset ned i sit fjerdestørste fald nogensinde
12:09 Gubra og Zealand Pharma trækkes med ned af negativt nyt til Novo Nordisk
12:05 Novo lever ikke op til egne forventninger i vigtigt studie - aktien mister 900 mia kr -NY2
11:56 Novo lever ikke op til egne forventninger i kursfølsomt studie - aktien mister 700 mia kr
11:48 Aktier/middag: Zealand Pharma bankes tocifret ned efter FDA-afvisning og trækker C25 ned
11:28 Obligationer/middag: Små renteudsving før inflationsnyt fra USA
10:49 Jefferies ser kurslussing til Zealand Pharma som købsmulighed