Lundbeck/CEO: Væksten i salget af nye produkter er forrygende

Udgivet den 14-08-2019  |  kl. 10:02  |  
Arkiv: Foto

Salget af Lundbecks nøgleprodukter, Brintellix, Abilify Maintena, Northera og Rexulti, viste stærke takter i andet kvartal, hvor engrosleddet igen skruede lidt op for lagrene efter et dyk i første kvartal.

Samlet steg salget af nøgleprodukterne med 30 pct. rapporteret til 2310 mio. kr. og slog dermed analytikernes skøn på 2177 mio. kr. med bred margin.

- Væksten i salget af vores strategiske produkter er forrygende. Jeg er meget tilfreds med eksekveringen i forhold til at drive vores brands, og der er helt sikkert mere momentum og fremdrift at hente, siger administrerende direktør, Deborah Dunsire til Ritzau Finans.

DRIFTSINDTJENINGEN SKUFFER

På aktiemarkedet falder Lundbeck-aktien dog med 3 pct. efter regnskabet, og det hænger formentlig sammen med, at indtjeningen ikke viser samme positive takter. Driftsindtjeningen, EBIT, faldt til 1105 mio. kr. fra 1350 mio. kr. og var en del lavere end de estimerede 1178 mio. kr.

Årsagen er ikke mindst højere omkostninger til salg, distribution og administration (SG&A). De landede på 1577 mio. kr., eller næsten 100 mio. kr. højere end analytikerforventningerne ifølge estimater indsamlet af Lundbeck selv.

- Når det kommer til salgs- og distributionsomkostningerne, så har vi gjort en del i forhold til samme periode sidste år. Vi har investeret i vækst. Vi har ansat i Kina, hvor vi har overtaget markedsføringen af Lexapro og har opbygget Brintellix og Azilect, vi bygger op i Japan forud for lanceringen af Trintellix og i forhold til administrationsomkostningerne, så havde Lundbeck sidste år ikke et fuldt år med en CEO og vi havde heller ikke en CBO, siger Deborah Dunsire om stigningen i SG&A fra 1495 mio. kr. i samme periode året før.

Desuden fremhæver Deborah Dunsire i forhold til driftsindtjeningen, at det vigende salg af epilepsimedicinen Onfi, som blev ramt af kopikonkurrence sidste år, har spillet ind.

- I forhold til EBIT så har tabet af eksklusivitet på Onfi, haft indflydelse, da det er meget mere profitabelt end en række af de øvrige produkter, fordi det kun har været nødvendigt at køre med en ret lille salgsstyrke, siger Deborah Dunsire.

ØGET USIKKERHED OM ONFI

Isoleret i andet kvartal måtte Lundbeck se salget af Onfi dykke til 302 mio. kr. fra 859 mio. kr., hvilket i for sig var planmæssigt, men dækker over en lidt overraskende udvikling.

For det første så Lundbeck et øget salg via den offentlige amerikanske sygesikring Medicaid, hvor Lundbeck giver noget højere rabatter end gennem andre sygesikringer. Dette afspejlede sig dog ikke i salgstallene, da Lundbeck samtidig fik færre varer retur end beregnet, efter at midlet var gået af patent.

- Så det ændrede mix i salgskanalerne ser man ikke rigtigt i andet kvartal, men det vil vi mod slutningen af året, hvor en større del af de resterende salg vil ske gennem kanaler, hvor vi yder store rabatter, siger Deborah Dunsire.

Af den grund nævner Lundbeck også i halvårsregnskabet, at usikkerheden i forhold til salget af Onfi er øget.

For 2019 fastholdes forventningerne om et samlet salg på 16,3 og 16,7 mia. kr. og en driftsindtjening på 4,2-4,6 mia. kr.

/ritzau/FINANS

Jakob Dalskov

Tags:  CEO❯  Shares❯ 

Strategier du kan handle

Navn
 
+/-(%)
 
Tid

 
10,45%
 
23/08/19

 
9,21%
 
23/08/19

 
4,50%
 
23/08/19

 
1,69%
 
23/08/19

 
1,02%
 
23/08/19

Copytrading - kopier handler fra ovenstående strategier så de eksekveres live på din egen konto.
Læs mere her.

 

Seneste nyheder