Norden-topchef ser svagt tankmarked fra øget konkurrence - men der er tegn på bedring
Rederiet Norden kan endnu en gang præsentere et profitabelt kvartal, men et svagt tankmarked trækker ned, og det koster på forventningerne til 2024.
Det viser Nordens regnskab for årets tredje kvartal.
Ifølge administrerende direktør i Norden, Jan Rindbo, skal det svage tankmarked tilskrives en øget konkurrence, som har sendt tankraterne ned med 30 pct. i løbet af tredje kvartal.
- Det mest væsentlige har været, at der er kommet øget konkurrence fra de skibe, som sejler med råolie, som har renset op og er begyndt at sejle med flere produktlaster som diesel, jetfuel, benzin og så videre. Det er ikke noget, vi normalt ser, men markedet for råolie har været presset, og det har tiltrukket råolieskibene over i vores segment.
Der er dog tegn på bedring i markedet, som vil give bedre vilkår mod årets slutning, fortæller Jan Rindbo.
- Vi ser nu, at de her skibe går tilbage til deres råolie-trades, og at produktlasterne vender tilbage til produkttankskibene. Det skulle meget gerne understøtte markedet for produkttankskibene her i løbet af vinterhalvåret, hvor vi også typisk ser sæsonmæssig medvind, fortæller han.
Men forbedringen ventes først at få effekt mod slutningen af året, og derfor må Norden skære toppen af forventningerne til 2024, hvor der nu ventes et resultat på 160-210 mio. dollar mod tidligere ventet 160-240 mio. dollar.
Nordens tørlast og tanksegment, Freight Services & Trading, tabte 18,2 mio. dollar, svarende til 124,93 mio. kr. i tredje kvartal. For samme kvartal sidste år var der overskud på 29,8 mio. dollar.
I Nordens andet segment, Asset & Logistics, som omfatter rederiets ejerskab og leasing af tørlastskibe og produkttankskibe, hentede selskabet et overskud på 43,3 mio. dollar, svarende til 297,15 mio. kr. Det er et fald fra 68,8 mio. dollar i samme kvartal sidste år.
Kvartalet bød dog blandt andet på et salg af fem skibe, som endnu ikke er leveret og derfor endnu ikke har haft indvirkning på resultaterne i Asset & Logistics-enheden. Det ventes senere at påvirke positivt med i omegnen af 25 mio. dollar, hvoraf 21 mio. dollar vil blive realiseret inden årets afslutning, lyder det fra Norden i regnskabet.
SPÆNDENDE UDVIKLING I SALGET AF TØRLAST- OG TANKSKIBE OVER DE NÆSTE ÅR.
- De her skibssalg er så vigtig en del af vores forretning, hvor vi sidder på en stor portefølje med nogle betydelige værdier, lyder det fra Jan Rindbo, der spår gode udsigter for Nordens Asset & Logistics-afdeling i de kommende år.
- Der er stor rift om at bestille nye skibe som eksempelvis containerskibe, gasskibe og bilskibe, som optager plads på skibsværfterne. Det efterlader jo så tankskibe og især tørlastskibe, som er historisk dyre at få fremstillet på de her værfter, fortæller Jan Rindbo.
Det er en udvikling, som har presset priserne på tørlast- og tankskibe op, fordi der samtidig er tale om en aldrende flåde, som sejler rundt i havene. Det giver gode udsigter til salg over de næste år, mener han.
- Når man rent strukturelt kigger ind i fremtiden med den aldrende flåde, er der på den lidt længere bane frem mod 2030 generelt ret positive forventninger til markedet. Og det er noget af det, der gør, at priserne på de her skibe bliver presset op. Så jeg synes faktisk, at der er en spændende udvikling i vores segmenter, siger den administrerende direktør.
For kvartalet hentede rederiet et samlet overskud på 25,1 mio. dollar, hvilket svarer til 172,32 mio. kr. For samme kvartal i 2023 lød resultatet på 98,6 mio. dollar.
Norden-aktien stiger oven på regnskabet med 3,6 pct. til 239 kr. torsdag.
.\\˙ MarketWire
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1188
- næste ›