Norden-topchef: Toldkrig kan gå begge veje - ser forsigtigt på Det Røde Hav
Geopolitik har været et allestedsnærværende tema i 2024, og efter nogle hektiske uger i starten af 2025 med trusler om toldkrig kan der være god grund til at vente mere af samme skuffe.
En toldkrig mellem USA og eksempelvis nabolandene Canada og Mexico er dog ikke nødvendigvis negativt for et selskab som Norden, der lever af at fragte tørlast og tankprodukter.
I en situation med ændrede handelsstrømme kan der nemlig opstå behov for at få fragtet varer fra eksempelvis Sydamerika, og her er Norden leveringsdygtig.
- Toldkrig kan være svært på stående fod at forudsige, præcis hvad det vil gøre. Det kan være positivt - det kan også være negativt. Det kan ændre de handelsstrømme, der er, og det kan faktisk godt skabe et større behov for shipping, siger Jan Rindbo, der er administrerende direktør i Norden, til MarketWire.
- Hvis USA ikke handler ligeså meget med Canada og Mexico, men derimod begynder at importere mere fra Sydamerika, er det over længere afstande, og det kan danne et mere positivt fremtidssyn for tørlast og shipping helt generelt, fortsætter han.
Hvis USA begynder at pålægge ekstratold på varer fra flere steder i verden, kan det dog også dæmpe den økonomiske vækst på verdensplan. Indtil videre er det kun Kina, der er blevet ramt, men truslerne gælder foruden Canada og Mexico også EU.
- Det er klart, at hvis den her told ender med at koste vækst for verdensøkonomien, kan det lægge en dæmper på den generelle efterspørgsel. Det er lidt i det spænd, vi er, siger Jan Rindbo og opsummerer:
- Lokale forskydninger kan godt være positivt for shipping og skabe større efterspørgsel, men ender vi ud i, at det går ud over væksten i verdensøkonomien, så vil det være negativt.
SER LØBENDE PÅ DET RØDE HAV
Et andet geopolitisk tema i 2024 har været udviklingen omkring Det Røde Hav, hvor konflikten mellem Israel og Hamas har betydet, at houthibevægelsen i Yemen har skudt efter skibe i området i solidaritet med sidstnævnte.
En våbenhvile mellem Israel og Hamas har imidlertid åbnet døren på klem for en genoptagelse af sejladsen gennem Det Røde Hav, der er forbundet til Suezkanalen. Houthibevægelsen har indtil videre signaleret en pause for angrebene med store og væsentlige forbehold.
Af den grund finder Norden det lige nu for usikkert og risikabelt at benytte den sejlrute. Det er dog noget, som man holder løbende øje med.
- Jeg synes, at det er for tidligt at skulle sejle igennem Det Røde Hav. Der er stadigvæk for stor usikkerhed og risiko til at kunne gøre det, siger Jan Rindbo.
- Det er noget, vi løbende vurderer.
En anden væsentlig faktor omkring Det Røde Hav er, at den længere sejlrute syd om Afrika har understøttet tørlastefterspørgslen, når der kigges på kombinationen af volumen og transporttiden.
Hvis sejladsen gennem Det Røde Hav genoptages, vil det derfor have en negativ effekt, lyder forklaringen.
Samtidig er det lige nu, hvor tørlastraterne er lave, billigere for Norden at sejle syd om Afrika end gennem Det Røde Hav.
- I og med at tørlastmarkedet er faldet meget, og da det er relativt dyrt at sejle igennem Suez-kanalen, kan det rent økonomisk bedre svare sig at sejle syd om Afrika. Dels koster det penge at sejle igennem kanalen, og dels koster det penge i forsikringspræmier at sejle igennem Det Røde Hav, siger topchefen.
Det er derfor ikke sikkert, at effekten af genoptaget sejlads i Det Røde Hav vil være så stor, tilføjer direktøren.
.\\˙ MarketWire
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1178
- næste ›