Nye tal: Staten flår dig i bilafgifter
Ikke mindre end 210.922 kr. har den danske stat tjent på en gennemsnitsbil, når den har kørt på vejene i 12 år. Det er dobbelt så meget som gennemsnittet i de europæiske lande, vi normalt sammenligner os med og næsten fire gange så meget, som en spansk bilejer betaler i afgifter i den samme periode.
Tal fra de europæiske bilproducenters organisation, ACEA, viser, at det ikke bare er indgangsbilletten til bilejerskabet, registreringsafgiften, der ligger i top. Danmark er efterfølgende også det dyreste land at eje bilen i, da både ejerafgifterne (vægt- og grøn ejerafgift) og forsikringsafgifterne ligger i top. Hertil kommer, at danske bilejere også betaler ekstraordinært meget i moms både i forbindelse med bilkøbet og vedreparation og service.
- Som afgifterne er skruet sammen i dag, er de både til skade for trafiksikkerheden og for miljøet. Konsekvensen er, at danskerne kører i ældre biler, som hverken sikkerhedsmæssigt eller miljømæssigt rummer den samme teknologi som nye biler. Og meget af det udstyr, som kunne forbedre sikkerheden i nye biler, bliver belagt med så høje afgifter, at det ikke vinder udbredelse i Danmark, siger FDMs adm. direktør Thomas Møller Thomsen.
Men selv hvis den høje danske registreringsafgift blev afskaffet, ville Danmark stadig ligge i top fem over de dyreste lande i EU at holde bil i over 12 år. Det skyldes de høje ejer-, forsikrings- og brændstofafgifter.
Også noget så basalt som nummerplader tjener staten gode penge. FDM hartidligere påvist, at nummerplader i Danmark er væsentlig dyrere end i andre lande i Europa, og at prisen for et sæt nummerplader langt overstiger de faktiske omkostninger til produktion, administration og distribution af pladerne. Den danske stat indkasserer årligt omkring 40 mia. kr. i bilafgifter.
Læs mere i Motors september nummer der udkommer fredag d. 26. august.
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1189
- næste ›