Pandora når for første gang et salg på over 10 mia. kr. i et enkelt kvartal
Smykkeselskabet Pandora er kommet bedre ud af fjerde kvartal og dermed 2023 end ventet af selskabet selv. Derfor har Pandora valgt at komme med foreløbige tal for regnskabet for årets sidste tre måneder, selv om et regnskab først var programsat til den 7. februar.
Og finansdirektør Anders Boyer siger da også, at det er "svært ikke at være yderst tilfreds med både hele 2023 og også fjerde kvartal".
Det siger finansdirektøren til MarketWire.
- Det er et kvartal, der viser, at den vækststrategi, vi lancerede i 2021 og som vi opdaterede ved vores kapitalmarkedsdag i London i oktober, virker. I andet kvartal havde vi en toplinjevækst på 11 pct. og nu her i årets største kvartal - fjerde kvartal - kunne skrue omsætningen en tak mere op med en vækst på 12 pct. Det kan vi kun være stole af og super tilfredse med, siger Anders Boyer og fortsætter:
- Det er den højeste omsætning nogensinde for et kvartal - og det samme gælder for hele året. Det er første gang, at vi når over 10 mia. kr. i omsætning i et kvartal.
Allerede forrige år var Pandora tæt på - men nåede ikke helt i mål:
- Vi endte lige under de 10 mia. kr. i kvartalet i 2022. Tager vi de sidste to år - så har vi lagt 5 mia. kr. på omsætningen. Så der er noget, der indikerer, at vi har fat i noget, der virker.
PANDORA ER "SUPERCOOL"
Der er flere årsager til, at Pandora har haft vokseværk. Især i USA og Tyskland taler tallene sit tydelige sprog. Omsætningen i det amerikanske er i fjerde kvartal vokset til 3200 mio. kr. mod 2800 mio. kr. i fjerde kvartal forrige år. Og i det tyske har udviklingen været den samme - omsætningen er steget med 200 mio. kr. fra fjerde kvartal 2022 til i år, hvor den landede på 700 mio. kr.
- Det er faktisk et langt stykke af vejen den samme historie på tværs af kloden. Der er ikke en "silver bullet", hvor man kan sige, at det er forklaringen, siger Anders Boyer.
Han peger på, at Pandora først og fremmest er blevet stærkere på tværs af hele virksomheden:
- Fra smykkedesign, til produktion, logistik, branding, og i hvordan vi møder kunderne ude i de sidste 60 centimeter, hvor vi står "face-to-face" med dem i butikkerne, siger han.
Smykkemarkedet globalt er delt mellem mange udbydere - og det er noget, Pandora arbejder med.
- Skal jeg nævne en ting, der er fællesnævner på tværs af kloden, og som nok er den væsentligste drivkraft - så er det brandet. Det har altid været kendt i verden - men den rejse vi startede for et års tid siden efterhånden, hvor vi ikke kun vil have at folk siger: Ja, jeg kender Pandora - vi vil også gerne have, at en større og større andel siger: Ja, jeg kender brandet - og jeg kan rigtig godt lide det. Og det er den del, der driver det hele - at brandet står stærkere, siger Anders Boyer.
.\\˙ MarketWire
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1186
- næste ›