Shipping/Seaintel: Mismatch mellem fragtrater og oliepris i 18 måneder

Udgivet den 13-08-2018  |  kl. 16:23  |  
Arkiv: Foto

En stor stigning i olieprisen og en kun langsom fremgang i fragtraterne er blevet beskrevet som årsagen til, at flere rederier har klaret sig dårligere i andet kvartal af 2018, og flere har også de seneste måneder måttet nedjustere forventningerne til hele året.

Analysehuset Seaintel har set nærmere på udviklingen i bunkerpriserne og fragtraterne, og her er konklusionen, at de to parametre har fulgt hinanden i en "rimelig grad" fra 2011 til 2016, hvor fragtraterne dog var en del mere volatile end olieprisen.

- Men efter at markedet nåede bunden i begyndelsen af 2016, kan vi også tydeligt se en divergens mellem de globale fragtrater og olieprisen, skriver Seaintel.

Ifølge analysehuset er rateniveauerne i øjeblikket 14 pct. under det niveau, som brændstofpriserne indikerer, fremgår det af analysen, som tager udgangspunkt i bunkerpriser fra Bunkerworld og fragtrateniveauerne offentliggjort af Container Trade Statistic, og som tager udgangspunkt i et globalt gennemsnit og ikke tal fra specifikke rederier.

- Vi kan konkludere, at det er korrekt, når rederierne siger, at fragtraterne ikke er steget proportionelt med brændstofpriserne - og dette har været realiteten i de seneste 18 måneder.

- Men vi kommer også til den konklusion, at dette mismatch kun kan ses som resultatet af konkurrencemæssige tiltag blandt rederierne, ligesom at prissætningen over de seneste 18 måneder klart har været på afsendernes side og ikke transportørernes, skriver Seaintel i analysen.

Samtidig fremgår det, at det ikke er første gang, at de globale fragtrater har været lavere, end brændstofpriserne ellers indikerede, men at varigheden denne gang er anderledes.

Det tyske containerrederi Hapag-Lloyd præsenterede i sidste uge et regnskab for andet kvartal, der bød på et underskud, som netop blev tilskrevet blandt andet svage fragtrater. I juni nedjusterede selskabet også forventningerne til helåret som følge af højere omkostninger og fragtrater, der ikke steg i det forventede tempo.

Det Hongkong-baserede containerrederi OOCL's regnskab for andet kvartal viste også et underskud i første halvår af 2018 mod et overskud i samme periode sidste år.

Danske A.P. Møller-Mærsk, der blandt andet har rederiet Maersk Line, meddelte også i sidste uge, at brændstofpriserne stiger hurtigere end indtægterne for containerfragt, og derfor nedjusterede selskabet prognosen for hele 2018.

- Spotfragtraterne er steget efter et betydeligt fald i andet kvartal, og de transporterede mængder vokser med markedet. Men som konsekvens af de høje brændstofspriser, hvilket vi ikke fuldt ud er blevet kompenseret for gennem højere fragtrater, har vi justeret vores forventninger til 2018, sagde Mærsk-topchefen Søren Skou i en meddelelse.

Mærsk præsenterer sit regnskab for andet kvartal fredag den 17. august.

/ritzau/FINANS

Cecilie Veile

Tags:  Shares❯ 

Relaterede nyheder