Sonova vil ikke øge detailnetværk i USA voldsomt før OTC-marked

Udgivet den 16-10-2018  |  kl. 14:53  |  
Arkiv: Foto

Åbningen af en over the counter-salgskanal (OTC) for høreapparater i USA er et stort tema i forbindelse med Sonovas investordag i selskabets hovedkvarter i Stäfa tirsdag.

Ifølge flere markedsiagttagere kan OTC-kanalen, der giver mulighed for at sælge høreapparater uden om audiologer, ramme høreapparatproducenter med egne detailnetværk hårdest, fordi det formentlig vil mindske besøgene hos audiologerne, idet brugerne selv kan indstille produkterne.

Og når producenterne ejer deres egne detailnetværk, sidder de dermed også selv på audiologerne. Blandt de seks store høreapparatproducenter er det klart Sonova og William Demant Holding, der har det markant største aftryk i detailleddet.

Hos Sonova er der også planer om at øge sit aftryk i detailleddet i de kommende år - og blandt andet særligt i USA, hvor selskabet er undereksponeret sammenlignet med eksempelvis det tyske marked, hvor schweizerne har en dominerende position efter opkøbet af hollandske Audionova.

Men Sonova vil dog ikke sætte alt ind på at øge detailnetværket i USA, før de endelige OTC-regler er på plads.

- Vi har et lille netværk lige nu, og vi er i stand til at drive det godt. Jeg tror ikke, at vi kommer til at opskalere kraftigt i de næste to år, og så står vi pludselig med OTC, som kan ændre billedet, siger Arnd Kaldowski, der er administrerende direktør hos Sonova.

Overordnet set er det dog klart en del af strategien, at detailnetværket skal øges på sigt - og USA er et særligt fokuspunkt.

- Indtil det bliver bevist, at det ikke er det rigtige at gøre, vil vi blive ved med at investere i vækst - også gennem opkøb, siger Christophe Fond, der er direktør for Sonovas detailforretning.

/ritzau/FINANS

Mikkel Brix Kvols

Tags:  Shares❯  Udenlandsk selskab❯ 

Relaterede nyheder