Europa haler ind på USA
I hvert fald når det gælder omsætningen på annoncemarkedet på internettet. I 2006 var den amerikanske internet-annonceomsætning omkring 35 mia. kr. større end den europæiske, men når 2007 er gjort op, vil den forskel være reduceret til 15 mia. kr. Det skriver Foreningen af Danske InternetMedier (FDIM).
Og Danmark er i høj grad med til at præge denne udvikling. Vi er nemlig blandt de førende lande i Europa, når det gælder annoncevækst på nettet. IAB, der er FDIMs europæiske organisation, forudser, at annonceomsætningen på nettet vil nå 11,5 mia. euro, hvilket svarer til knap 90 mia. kr. i 2007. Det er en stigning på 36 pct. i forhold til 2006.
Den store vækst findes inden for alle områder, og enkelte steder kan vækstraterne komme op på 70 pct.
IABs undersøgelse viser, at forventningerne til markeder som Danmark, Tyskland, Frankrig og Storbritannien er en vækst på mellem 30 og 40 pct.
- At Danmark målt på forventninger til væksten er på linje med de største europæiske lande viser, at vi er et ekstremt veludviklet marked. Vi kunne se på IAB Europas årsopgørelse for 2006, at vi var et af de største lande, når det gælder annonceomsætning på nettet pr. indbygger, og den position er det grund til at tro, at vi holder i 2007, siger Christian Peytz, formand for FDIM.
Ifølge IAB ser udviklingen ud til at fortsætte i 2008.
/lk
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1186
- næste ›