Flyselskaber skal betale for forurening

Udgivet den 24-10-2008  |  kl. 13:07  |  

EU har vedtaget, at det fremover skal koste flyselskaberne penge, når de forurener. Rådet vedtog i dag at inkludere luftfarten i EU’s kvotehandelssystem fra 2012.

Dermed bliver der sat et loft over, hvor meget flyselskaber må forurene med CO2. CO2-loftet gælder alle flyvninger internt i EU samt ind og ud af EU, altså også flyselskaber fra tredjelande, for eksempel Asien og USA, som flyver til og fra EU.

- Det har været en dansk mærkesag at sørge for, at de, der forurener, også er dem, der betaler. Det gennemfører vi med dette forslag, hvor EU går forrest. Aftalen skal få flyselskaberne til at tænke mere miljøkonomisk, siger klima- og energiminister Connie Hedegaard.

Hvis flyselskaberne udleder mere end loftet, skal de købe kvoter i EU’s kvotesystem eller de såkaldte JI/CDM kreditter fra klimaprojekter i u-lande for at dække deres forurening med CO2.

- Selvfølgelig er det rart at kunne flyve til Berlin for 199 kroner, men på den anden side må dem, der flyver også betale for sliddet på naturen. Vi vil ikke forbyde nogen at flyve – men priserne skal afspejle virkeligheden og de reelle omkostninger. Nu får EU taget fat på problematikken, siger Connie Hedegaard.

Det nye kvotesystem indføres fra 2012 og omfatter alle afgange og landinger i europæiske lufthavne. Også flyselskaber fra tredjelande, som for eksempel Asien og USA, der flyver i EU, bliver omfattet af CO2-loftet.

- Danmark arbejder for, at luftfarten kommer med i et globalt kvotesystem i forbindelse med en ny international klimaaftale efter klimakonferencen i København i 2009. Og denne aftale peger helt klart i den rigtige retning, siger Connie Hedegaard.

Andelen af kvoter, der auktioneres bliver 15 procent. Derudover holdes muligheden åben for evt. at øge auktioneringsandelen efter 2012 i forbindelse med revisionen af CO2 kvotedirektivet for perioden efter 2012.

Udgivet af: NPinvestordk