Olietankselskab overvejer at købe tørlastskibe
Knigthsbridge Tankers overvejer, at sælge to tankskibe, når kontrakterne på skibene udløber næste år, og købe panamax-tørlastskibe. Selskabet forventer, at det største afkast i 2012 vil komme fra transport af kul og jernmalm på tørlastskibe. Det tyder derfor på, at D/S Norden har valgt rigtigt med selskabets primære eksponering mod netop tørlast.
Olietank-raterne har været presset i bund i løbet af det seneste år. Knigthsbridge Tankers kan grundet langtidskontrakter dog genere et overskud, så selskabet som ejer fire tankskibe i dag har en markedsværdi, som er større end verdens største supertankskibsrederi, Frontline, som ejer 43 tankskibe.
Ifølge Bloombergs estimater vil alle seks operatører i Bloombergs Tanker-indeks tabe penge i år, idet kapaciteten overgår mængden af fragt. Selv om tørlastmarkedet også er nede i en bølgedal, så skrumper markedet langsommere, idet efterspørgslen accelerere. Her er raterne for transport af jernmalm og kul i september steget til et niveau hvor det er overskudgivende, mens raterne for supertankere i april faldt under det profitable niveau, som for Frontline er 30.200 dollar per dag.
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1186
- næste ›