Carlsberg Q4: Stærk indtjening i Østeuropa trods volumendyk

Udgivet den 18-02-2013  |  kl. 07:32  |  

Carlsbergs østeuropæiske forretning solgte for mindre end ventet i fjerde kvartal, men indtjeningen overraskede positivt.

Østeuropa-divisionen kom ud af fjerde kvartal med en omsætning på 4462 mio. kr. mod 4384 mio. kr. i fjerde kvartal af 2011. Analytikerne havde ifølge SME Direkt ventet en omsætning på 4732 mio. kr.

Resultatet af den primære drift for divisionen landede på 1174 mio. kr. mod 804 mio. kr. i samme periode året før. Analytikerne havde ventet et primært driftsresultat på 1047 mio. kr.

Volumenmæssigt solgte Carlsberg 10,4 mio. hektoliter øl, hvilket var et fald på 3 pct. i forhold til 2011. En gunstig valutakursudvikling og højere priser sikrede dog den højere omsætning. Samtidig vælger de russiske forbrugere også i stigende grad dyrere produkter, fremhæver bryggeriet.

Et af fokuspunkterne er Carlsbergs markedsandel på det store russiske marked. Ifølge bryggeriet steg den til 38,3 pct. i fjerde kvartal, målt på volumen. Markedsandelen er steget fra omkring 37,2 pct. i fjerde kvartal af 2011. Set over hele 2012 var den flad i forhold til 2011 på omkring 38,2 pct.

- Der har været en positiv trend i vores markedsandel siden ultimo 2011, hovedsageligt som følge af de kommercielle og organisatoriske ændringer, som blev implementeret i den russiske forretning i løbet af 2011 og i begyndelsen af 2012, lyder det fra bryggeriet.

Carlsbergs store konkurrenter er kommet med overvejende skidt nyt fra regionen i den seneste tid.

Hollandske Heineken oplevede solid volumenvækst på flere østeuropæiske markeder, herunder det russiske.

Sabmiller fremhævede dog det polske marked, hvor selskabet leverede en volumenvækst på 10 pct., drevet blandet andet af effekterne fra Euro 2012. Sabmiller kan dog være hæmmet på det russiske marked, hvor det er ved at lægge sig sammen med tyrkiske Efes.

AB Inbev landede større nedslående nyt om Rusland, da bryggeriet rapporterede om et volumenfald på 17 pct. i tredje kvartal og med 12,3 pct. for de første ni måneder af i år. Det forklares med svaghed i industrien og tab af markedsandele grundet hård konkurrence. Det fremhæves dog, at markedsandelen for premium er steget. Markedsandelen for Bud er 1,3 pct. i tredje kvartal.

/ritzau/FINANS

Redaktion +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:finans@ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk


Seneste nyheder

17:53 Europa/lukning: Luksusaktierne og mineselskaberne tyngede mest i rødt marked
17:04 Tirsdagens aktier: Skuffende meldinger fra Kina trak Carlsberg til bunds
17:00 Tirsdagens obligationer: Renten dansede på stedet nær højeste niveau i en måned
16:51 Aquaporin nedjusterer: Storkundes manglende ordrer halverer salgsprognosen
16:34 Parken: Storaktionær skyder rygte om købstilbud ned
16:28 Olieprisen er på hælene efter manglende hjælpende hånd fra Kina
15:44 Weightwatchers stiger 17,5 pct. efter tilføjelse af Wegovy-stof til vægttabsprogram
15:40 USA/åbning: Kinesiske aktier falder tungt i ellers grøn start
15:36 Nordfyns Bank opjusterer efter højere kursreguleringer og lavere nedskrivninger
15:01 Ørsted: Equinor er åbne over for enhver styrkelse af selskabet
14:42 USA/tendens: Alibaba går til bunds med landsfæller efter skuffende økonomisk støtte
13:54 Coloplasts anbefaling sænket af Morgan Stanley: Kursen er blevet for høj
13:24 Europa/aktier: Skuffende meldinger fra Kina lægger pres på mine- og luksusaktierne
12:54 ECB-topfolk ser med "åbent sind" på ny rentenedsættelse
12:29 Pepsico nedjusterer vækstprognosen efter svagt tredje kvartal
12:03 Mærsks kursmål reduceres 9 pct. af britisk storbank
11:56 Obligationer/middag: Renten fortsætter nær højeste niveau i en måned
11:37 Aktier/middag: Nedslående nyt fra Kina sender Carlsberg til bunds
11:08 DSV får genoptaget dækning med købsanbefaling og løftet kursmål hos Nordea
10:52 Cheføkonom: Den danske økonomi er i behersket fremgang