Pandora/CEO: Planlægger trinvis indtog i Kina
Pandora er klar til at investere mere i det kæmpestore kinesiske marked, men det skal ske i et afdæmpet og kontrolleret tempo, fastslår topchef Allan Leighton oven på et regnskab, der overrasker så positivt, at aktiemarkedet kvitterer med en kursstigning på mere end 7 pct.
- Vi har altid ment, at vores forretning der kunne blive større, end den er. Men vi skal tænke os godt om, lyder det fra Allan Leighton.
Pandora har i alt 40 butikker i Kina, heraf 14 shop-in-shops og 26 konceptbutikker.
- Vores plan er at tage en by ad gangen i et stille og roligt tempo. Men vi mener klart, at Kina burde være en betydelig del af vores forretning, og i dag er der ikke så meget, siger Leighton.
- Det er et eksempel på at investere i fremtiden. Vi lægger nogle investeringer i infrastruktur i anden halvdel af året i år, og så vil vi i begyndelsen af 2015 virkelig begynde at opbygge vores forretning systematisk, forklarer direktøren.
Generelt bliver Pandoras smykker vel modtaget i Kina, men Allan Leighton advarer mod at opfatte Kina som et stort homogent marked.
- Kina er ikke ét sted. Det er en lang række af forskellige, enorme byer. Vi ønsker at gå frem by efter by, opbygge det rigtige netværk, opbygge vores brand og så gå videre til næste by, forklarer han.
Pandora-chefen ønsker dog ikke at sætte tal på Pandoras forventninger til det kinesiske marked. I første kvartal var Asien og Stillehavsområdet Pandoras mindste salgsregion med en omsætning på i alt 358 mio. kr., hvor Australien er det største marked.
/ritzau/FINANS
Sine Schack Vestergaard +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans@ritzau.dk , www.ritzaufinans.dk
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1180
- næste ›