Mærsk/CEO: Asien-Europa er hovedproblemet

Udgivet den 23-10-2015  |  kl. 11:18  |  

Nedjusteringen af forventningerne til A.P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, skyldes især Lines vigtigste fart fra Asien til Europa.

- Selv om raterne også er faldet på Stillehavet, så har hovedproblemet været Asien-Europa. Det er selvfølgelig vores vigtigste rute, men det er også der, hvor der er tilføjet mest ny kapacitet ved indsættelse af store skibe, og det er samtidig forværret af meget svag vækst på den rute, siger administrerende direktør i A.P. Møller-Mærsk Nils Smedegaard Andersen.

Den europæiske økonomi synes ellers bedret, og den økonomiske vækst er så småt vendt tilbage. Men de makroøkonomiske vinde har også bragt en ret stor svækkelse af euro over for den kinesiske valuta, yuan, og det kan have medvirket til at påvirke efterspørgselen, påpeger Nils Smedegaard Andersen.

- Vi ved med sikkerhed, at der har været lagernedbringelser i Europa i første halvår, men vi må analysere tallene, før vi kommenterer på tredje kvartal. Men lagernedbringelser og valutaudviklingen kan meget vel være forbundet med hinanden, for sidder du i Europa og ønsker at købe en vare i Kina, så vil du opleve en meget væsentlig prisforhøjelse målt i euro, siger Nils Smedegaard Andersen.

Mærsks nye forventninger til Maersk Line om et underliggende resultat på 1,6 mia. dollar mod tidligere 2,2 mia. dollar tager ifølge Mærsk-chefen højde for, at raterne ikke bedres resten af året.

Maersk Line opnåede i tredje kvartal en gennemsnitlig fragtrate på 2163 dollar per fyrrefodscontainer, FFE, og transporterede omkring 2,4 mio. fyrrefodscontainere i kvartalet, hvilket er lavere end forventet.

Ud over problemerne på Asien-Europa noterer Maersk Line sig også en nedgang i den globale vækst.

- Vi ser en afmatning i den globale økonomi, og det er vi selvfølgelig bekymrede over, men hovedårsagen for ratefaldet for os er situationen på Asien-Europa, siger Mærsk-chefen.

Om det får betydning for de langsigtede udsigter for Maersk Line er endnu for tidligt at sige.

- Vi ser ikke noget generelt negativt ud over, at markedet i øjeblikket er kriseramt. Det har vi set mange gange før inden for containerfragt, når der indsættes en masse ny kapacitet i et marked, som ikke udvikler sig i overensstemmelse med forventningerne. Så vi formoder, at det er noget, der løser sig selv, men vi vil selvfølgelig gennemføre en dybere analyse for at forstå, om det betyder lavere langsigtet vækst, eller om det blot er et bump på vejen, siger Nils Smedegaard Andersen.

/ritzau/FINANS

Jakob Dalskov +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans@ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk

Tags:  CEO❯ 

Seneste nyheder

18:04 USA/middag: Teknologikæmper fører an i aktiecomeback
17:55 Europa/lukning: Bil- og luksusaktier under pres i rød handel
17:17 Japansk bejler til US Steel vil trække USA i retten efter opkøbsblokering
17:10 Fredagens obligationer: Renten kravlede op efter tyske og amerikanske nøgletal
17:10 Fredagens aktier: Ørsted atter i hopla minimerede fald i C25-indekset
16:27 Carlsberg og Unibrew presses af forslag om skiltning med kræftrisiko på alkohol i USA
15:49 USA/åbning: US Steel får klø efter blokeret salg i ellers grøn åbning
15:22 Biden blokerer for salg af amerikansk stålproducent til Japan
14:59 Rivian belønnes for produktion over forventning i fjerde kvartal
14:57 USA/tendens: US Steel står til kurssmæk efter blokeret salg i ellers ventet grøn åbning
14:51 Demant og GN slår bak efter opkøb fra optikerkæde: Sydbank undrer sig over sammenhæng
14:50 Biden blokerer for salg af amerikansk stålproducent til Japan
14:49 Demant og GN slår bak efter opkøb fra optikerkæde: Sydbank undrer sig over sammenhæng
14:22 Finsk domstol afviser at frigive tankskib i sag om kabelbrud
14:11 Tørlastindeks stiger for femte dag i træk
13:35 Globale fødevarepriser faldt en smule i 2024
13:11 Europa/aktier: Bilaktier i bunden af lettere negativt marked efter tilskudsændringer i USA
12:55 Fransk brillegigant køber AI-selskab med fokus på lyd
12:04 Teslas leverancer fra Shanghai falder for første gang nogensinde
11:59 Obligationer/middag: Renten kravler en smule op på ellers rolig fredag