Fransk brillegigant køber AI-selskab med fokus på lyd
De danske høreapparatproducenter er i fokus, efter at den fransk-italienske brillekoncern Essilorluxottica har købt Pulse Audition, en fransk startup, der leverer AI-baseret støjreduktion og stemmeforbedring.
Pulse Audition har teknologi, der kan integrere AI-baseret taleforbedring i briller, skriver Bloomberg News med henvisning til en meddelelse offentliggjort torsdag aften.
Essilorluxottica, der ikke har nævnt nogen finansielle vilkår for handlen, meddeler, at købet stemmer overens med dets strategi inden for høreløsninger.
Den franske optikerkæde, der står bag blandt andet Ray-Ban- og Oakley-solbriller, har de seneste år samarbejdet med Meta Platforms om flere former for "smartbriller", der blandt andet kan besvare opkald og afspille musik.
Det italienske finanshus Mediobanca pointerer efterfølgende, at truslen for de etablerede høreapparatkoncerner kommer fra en mest stor aktør, men samtidig noteres det, at det i øjeblikket er svært at vurdere mulighederne for potentiel succes for de nye "disruptive" teknologier.
Mediobanca bemærker, at Essilorluxotticas indsats hovedsageligt har fokuseret på mildt til moderat høretab, som har et lille overlap med den italienske høreapparatforhandler Amplifons kunder.
Aktien i Amplifon ligger med et fald på 0,9 pct., mens de danske høreapparatselskaber Demant og GN ligger med tab på henholdsvis 3,1 pct. og 3,0 pct.
Den schweiziske høreapparatgigant Sonova nøjes med et minus på 0,2 pct.
På børsen i Paris ligger Essilorluxottica med et fald 1,2 pct. i 231,30 euro, hvilket giver en markedsværdi på knap 106 mia. euro svarende til 791 mia. kr.
.\\˙ MarketWire
Tags: Shares❯ Udenlandsk selskab❯
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1181
- næste ›