Mærsk: I dialog med flere store rederier om Tradelens
Mandag valgte to af A.P.Møller-Mærsks største konkurrenter blandt containerrederierne at melde sig ind i blockchain-samarbejdet Tradelens. Og flere andre store navne kan være på vej.
Det skriver Shippingwatch.
- Vi er åbne for alle rederier, og vi har diskussioner med nogle af de store rederier såvel som regionale rederier, fortæller Michael White, topchef i Tradelens, til ShippingWatch. Han håber samtidig på at kunne annoncere nye rederipartnere "inden længe".
Tradelens startede oprindeligt som en joint venture mellem Mærsk og IBM, men det mødte kritik fra konkurrenterne, der ønskede en neutral og åben blockchain-løsning for branchen. Det har Mærsk og IBM siden søgt at imødegå ved at ændre ejerformen til et mere løst samarbejde.
Det har betydet, at flere store navne, herunder Hapag-Lloyd og MSC, har valgt at stå uden for, mens CMA CGM og Cosco tilmed indikerede, at de ville deltage i en konkurrerende platform, Global Shipping Network, som Cosco fortsat er med i.
De to nye medlemmer er imidlertid ikke stillet ringere end selv Mærsk i samarbejdet, for ifølge Michael White, har de samme medlemsaftale som Maersk Line.
- Alle er på lige fod, siger White til Shippingwatch.
Med tilkomsten af MSC og CGM til Tradelens er rederier, som repræsenterer 44 pct. af verdens containerflåde, med i samarbejdet, skriver Shippingwatch.
Tradelens har til formål at reducere bureaukratiet samt øge gennemsigtigheden og effektiviteten i containerfragten, hvilket potentielt kan spare sektoren milliarder af kroner hvert år. IBM har beregnet, at papirarbejdet på fragten af en container fra Holland til Kenya koster 1900 kr. eller 15 pct. af totalprisen, har Finans skrevet. Det betyder, at branchen kan spare 20 mia. kr. på fragten af omkring 10 mio. containere.
/ritzau/FINANS
Tags: Shares❯
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1187
- næste ›