Novo Nordisk kan stå over for mange fedmeudfordrere i 2029
Lige nu dominerer danske Novo Nordisk sammen med amerikanske Eli Lilly markedet for fedmebehandling med deres respektive GLP-1-midler.
Om fem års tid kan en lang række udfordrer dog have lanceret konkurrerende behandlinger og begynde at tage en stor bid af, den imidlertid gigantiske, kage.
De to medicinalkæmper ventes dog i høj grad at kunne forsvare deres markedsandele.
Det vurderer det amerikanske finanshus Morningstar i en analyse.
- Midtstadie kardiometaboliske pipelines bliver fyldt op på tværs af offentlige og private biofarma-selskaber, da Novos og Eli Lillys succes revitaliserer lægemiddeludviklingen, lyder det i et notat fra finanshuset.
- Vi venter, at 16 nye fedmemidler kan blive lanceret inden 2029, hvor cirka 70 mia. dollar af GLP-1-markedet vil komme fra disse nye udfordrere inden 2031.
Samme år, altså i 2031, ventes hele markedet for GLP-1-analoger at nå 200 mia. dollar, hvoraf 68 pct. ses komme fra behandling af svær overvægt og fedme.
- Taget firstmover-fordele og innovation med næste generations produkter i betragtning forventer vi, at Novo og Lilly vil bevare to tredjedele af det samlede marked inden 2031, hvilket forstærker deres brede voldgrave.
Morningstars aktieanalyser arbejder med begrebet "voldgrav" om virksomheders evne til at forsvare deres salg og deres konkurrenceevner, men de to selskaber er dog dyre.
- Novo Nordisk og Eli Lilly vil lancere førende fedmemidler, der vil understøtte et samlet GLP-1-marked på 200 mia. dollar. Selv om vi antager, at de vil bevare næsten 70 pct. af markedet, ser vi aktierne som overvurderede.
Morningstar har i sin analyse af pipelinen inden for fedme en forventning om, at Novo Nordisk selv kan komme med fire af de 16 mulige nye produkter, mens der står Eli Lilly på tre af dem.
Novo Nordisk var først på markedet med sin GLP-1-analog Semaglutid, der indledningsvist blev lanceret til behandling af diabetes 2, under navnet "Ozempic", og senere til behandling af fedme under varemærket "Wegovy".
Eli Lilly har hele tiden været et skridt bagefter med sin analog, Tirzepatid, der til diabetesbehandling sælges under navnet "Mounjaro" og i fedme med varemærket "Zepbound".
Aktien i Novo Nordisk er i 2024 steget med 17,5 pct., mens Eli Lillys er gået op med 59 pct.
.\\˙ MarketWire
Tags: Shares❯ Udenlandsk selskab❯
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1185
- næste ›