Sydbanks topchef ser samme kurs i ny strategiperiode med fokus på vækst
Den nye treårige strategi, som Sydbank onsdag lagde frem, bygger videre på det fundament, som blev skabt under den tidligere strategi.
Fokus i den nye strategi er at vokse og udvikle banken under hensyntagen til kunder, ejere og medarbejdere.
- Vi står simpelthen så stærkt på markedspladsen, og vores "go-to-market"-strategi, hvis man kan kalde det det, er den helt rigtige. Så der skal ikke ske noget kursskifte i forhold til, hvordan vi placerer os i markedet, og den måde, vi driver banken på organisatorisk, siger administrerende direktør Mark Luscombe fra Sydbank i et interview med MarketWire.
Han fortæller, at banken i arbejdet med strategien har haft stort fokus på at sikre, at den strategi, den har, kan rummes inden for det, topchefen udtrykker som "grundfortællingen".
- Det er den, der identificerer vores identitet som bank og er med til at sætte kulturen i Sydbank. Og der har vi i den her grundfortælling tre løfter til vores kunder, vores ejere og vores medarbejdere. I en erkendelse af den verden, vi driver forretning i, kan man ikke nøjes med kun at have et fokus på ejerne. Man er nødt til at have et fokus på, hvad det er for en rolle, vi spiller i samfundet, hvad det vil sige at være en ansvarlig arbejdsgiver osv.
- Det er måske det, der er det helt nye i den her strategi - at italesætte det, vi kalder værdi for alle. Vi kalder strategien et "Større Sydbank", fordi det er en vækststrategi, vi vil være større. Så det er en vækststrategi, og vi har sagt værdi for alle gennem rådgivende relationer. Det gør vi ved at have de her tre hensyn i forhold til medarbejdere, ejere og kunder, siger Mark Luscombe.
Strategien har fokus på fem temaer: "Kundefokuseret", "Større og effektiv", "Attraktiv og samarbejdende", "Data, digitalisering, AI og sikkerhed" og "ESG integreret i kerneforretningen".
Mens de tre første går på henholdsvis kunder, ejere og medarbejdere, er de sidste to tværgående temaer, der "gennemsyrer alt, hvad vi gør i forretningen."
- Vi har brugt enormt meget krudt på at sikre os, at det ikke bare går hen og bliver overskrifter, men at der også er konkrete handlinger bag, siger Mark Luscombe og peger på, at der i strategiperioden vil være over 100 projekter, som bliver prioriteret.
- Der vil være nogle af dem, som vil være ret afgørende, at vi når et mål med, og vi skal sikre, at hele organisationen forstår, at det er prioriterede projekter. Derfor har vi arbejdet med noget, vi kalder signaturprojekter, som vi maksimalt skal have 20 af hvert år, siger Mark Luscombe.
Bag disse signaturprojekter, som er højest i prioriteringen, skal der være konkrete handlinger, og der er ejere på projekterne, fortæller han.
- På trods af, at jeg kun har været i banken i seks måneder, og jeg landede på et tidspunkt, hvor jeg måske ideelt set gerne ville have haft et år til lige at lære banken at kende, inden jeg skulle præsentere en strategi, så føler jeg faktisk, at det her er en strategi, jeg kan stå 100 pct. inden for. Jeg synes, det er en virkelig, virkelig stærk strategi.
.\\˙ MarketWire
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1187
- næste ›