ALK's topchef om regnskabstal: Europæiske tabletsalg fortsætter frem - har haft mindre skuffelse i USA
Fjerde kvartal er gået fint for ALK-Abelló, vurderer topchef Peter Halling. Han er godt tilfreds med vækstbilledet i perioden, trods et enkelt mindre benspænd i USA, hvor salget af ingredienser til allergilæger - den såkaldte bulkforretning - ikke helt har artet sig.
Målt på toplinjen leverer ALK overordnet den vækst, som analytikere havde regnet med, mens indtjeningen i fjerde kvartal ikke helt lever op til analytikerkorpsets estimater.
Men indtjeningsmæssigt skyldes det blandt andet, at ALK har fremrykket investeringer, påpeger ledelsen, der generelt er godt tilfreds med udviklingen.
- Specifikt for fjerde kvartal er det værd at fremhæve, at væksten i det europæiske tabletsalg fortsætter på et et rigtigt højt niveau. Den er 32 pct., og det er vi tilfredse med. Vi så også en fortsat fin udvikling i vores profit, selvfølgelig påvirket af nogle engangsomkostninger, men i øvrigt som forventet, siger Peter Halling, topchef i ALK, til MarketWire.
TOPLINJEN TÆT OP PROGNOSEN - OMKOSTNINGER TIL DEN HØJE SIDE
Netop det europæiske tabletsalg følges tæt af analytikere, da det af ALK selv betegnes som en væsentlig nøgle til at levere på de langsigtede vækstforventninger.
Og i fjerde kvartal steg det europæiske tabletsalg målt i lokal valuta med 32 pct. til 612 mio. kr. og overgår dermed analytikernes bud på 573 mio. kr. inden regnskabet med bred margin.
Det samlede tabletsalg løber op i 795 mio. kr. i perioden mod ventet 771 mio. kr.
På toplinjen omsatte ALK samlet for 1499 mio. kr. i fjerde kvartal, mens analytikere havde stilet lidt højere efter et salg på 1508 mio. kr.
- Der, hvor vi har haft lidt udfordringer, er i den amerikanske del af forretningen. Her er vi glade for tabletvæksten i USA, men enkelte områder, blandt andet bulkforretningen, skal gerne gøre det stærkere. Og vi forventer, at vi vil kunne justere og rette på det her fremadrettet, siger Peter Halling.
Mest iøjnefaldende sammenlignet med analytikerforventningerne inden regnskabet er, at indtjeningen ikke helt lever op til forventningerne. Men det skyldes blandt andet fremrykkede investeringer i nogle af ALK's strategisk vigtige lanceringer af husstøvmidetabletten til behandling af børn og den nytilkøbte næsespray Neffy mod allergiske chok. lyder det.
- Det er bevidste beslutninger, vi har truffet, siger Claus Steensen Sølje, finansdirektør i ALK, og uddyber:
- Vi nævnte allerede i tredje kvartal, at vi havde mulighed for at fremrykke nogle ting, blandt andet vores studie i peanutallergi. Derudover havde vi mulighed for at investere i børnelanceringerne og gøre klar især i Europa, og så har der været nogle engangsomkostninger til blandt andet købet af Neffy, siger Claus Steensen Sølje, der også nævner en restrukturering i Kina i forbindelse med en udskudt lancering af husstøvmidetabletten.
Driftsresultatet, EBIT, viser i fjerde kvartal et overskud på 205 mio. kr. mod et estimeret plus på 262 mio. kr.
Salgs- og distributionsomkostningerne og administrationsomkostningerne ligger samlet 40 mio. kr. højere end ventet af analytikerne.
For 2025 guider ALK en omsætningsvækst på 9-13 pct. målt i lokal valuta og en driftsmargin, målt på EBIT-niveau, på cirka 25 pct.
Prognosen favner analytikeres forventninger om en salgsvækst på 11 pct. og en driftsmargin på 25,1 pct. - begge dele i lokal valuta.
Aktien i ALK ligger efter et kvarters handel onsdag 1,3 pct. højere i 156,90 kr., efter at være åbnet omkring 5 pct. lavere.
.\\˙ MarketWire
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1179
- næste ›