ALK's topchef om toldtrussel: Det er i småtingsafdelingen for os

ALK-Abelló venter ikke i større grad at blive berørt af eventuel told på import af lægemidler til USA, hvor selskabet regner med at vokse ganske pænt salgsmæssigt i år.
Det er meldingen fra ALK's topchef, Peter Halling, i forbindelse med onsdagens årsregnskab.
- Det påvirker os ikke i stor grad. Vi har en meget stor produktion i USA, og langt størstedelen af de produkter, vi sælger i USA, er produceret i USA. Så vi er mindre påvirket af det. Der er nogle få ting, der kan påvirke, men det er i småtingsafdelingen. Men det er selvfølgelig noget, vi har et øje på, så vi er sikre på, at vi håndterer det fint, siger Peter Halling til MarketWire.
Så sent som tirsdag varslede USA's præsident, Donald Trump, atter told på blandt andet lægemidler, men også biler og computerchips fra starten af april. Toldsatsen han nævnte i den forbindelse er 25 pct., men han åbnede også for, at den kan blive højere.
SER TOCIFRET VÆKST
For ALK tegner 2025 imidlertid til at blive et vækstår med plus 10 pct. vækst i Nordamerika, der tæller USA og Canada, fortæller Peter Halling.
Fjerde kvartal skuffede ellers lidt på grund af lavt salg af inden for bulkforretningen - det vil sige de ekstrakter og andet væske og udstyr, amerikanske allergilæger ofte bruger til at blande og fortynde injektioner mod allergi.
Men der er lys forude i USA, hvor ALK blandt andet var ramt af, at det valgte at udfase et produkt, fortæller Peter Halling.
Han peger desuden på, at ALK har hævet priserne, og at det kan have medvirket til et lidt mat fjerde kvartal, inden de slår positivt igennem.
- Så det er ikke noget, vi er dybt overraskede over. Men vi så gerne, at vi fik lidt mere vækst derovre, og det arbejder vi på, siger direktøren, der også spår vækst i salget af pre-pen til test af allergi over for penicillin - et produkt, der blev overtaget i forbindelse med købet af Allerquest sidste år.
- Det er marked, hvor vi, da vi købte selskabet, så lageropbygning hos mange af allergologerne. Den vækst er dog begyndt at komme nu, efter et negativt første halvår.
- Så når vi ser på det amerikanske marked ind i 2025, så ser vi et marked, der måske havde et lidt svagt kvartal i form af Q4, men det skal nok komme tilbage i løbet af i år, siger Peter Halling.
Han ser samtidig positive takter i Canada, hvor selskabets husstøvmidetablet skal lanceres til behandling af af børn. Hertil kommer lancering af den nytilkøbte næsespray Neffy mod allergiske chok.
.\\˙ MarketWire
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1179
- næste ›