Boozt-topchef ser bredt sortiment sikre væksten i svagt marked for modetøj

Udgivet den 05-11-2024  |  kl. 11:38  |  
Arkiv: Foto

Den svenske mode- og livsstilsplatform Boozt fortsætter med at vokse, selv om forbrugerne køber mindre tøj. Og det er ganske tilfredsstillende, lyder det fra administrerende direktør Hermann Haraldsson, som dog må se bundlinjen skrumpe i årets tredje kvartal.

- Vi har fået 250.000 nye kunder i kvartalet, som, vi jo synes, er rigtig, rigtig godt. Det at få nye kunder er jo forudsætningen for, at man bliver ved med at vokse langsigtet, og det gør vi, siger Hermann Haraldsson.

De nye kunder i butikken betød, at omsætningen voksede med 6 pct. i kvartalet, mens bundlinjen skrumpede til 15 mio. svenske kr. fra 28 mio. svenske kr. fra samme periode sidste år.

Tilbagegangen skal tilskrives en faldende bruttomargin drevet af en svag svensk krone, som har kostet på driften, lyder det i regnskabet.

Trods svære markedsforhold formår Boozt stadig at tjene penge, og det er positivt, mener Hermann Haraldsson. Han spår samtidig, at flere forbrugere i fremtiden vil benytte sig af webshops frem for fysiske butikker.

- Vi vokser i et marked, som mildt sagt er udfordret, hvor kunderne holder igen på mode, og vi tjener stadig penge. Alt i alt er vi ganske tilfredse, siger han.

- Jeg tror også, at den her migration fra offline til online fortsætter med uformindsket kraft. Jeg tror, at folk undervurderer, hvor stor den bevægelse er, siger han videre.

Regnskabet dumpes imidlertid af investorerne, som sender aktien for Boozts danske notering ned med 9,5 pct. til 110,50 kr.

VIGTIGT AT KUNNE MERE END BARE MODE

Hos Boozt tror man på, at et bredt sortiment, som spænder udover tøj, er vejen frem, når kunderne sparer på garderoben.

I kvartalet kunne Boozt konstatere, at omkring 100.000 nye kunder benyttede sig af de øvrige kategorier som eksempelvis ting til børn, sportsudstyr, møbler og plejeprodukter.

Det er gode takter, selvom de fleste forbrugere fortsat forbinder Boozt med tøj, vurderer Hermann Haraldsson.

- Vi er godt klar over, at vi blandt forbrugerne bliver betragtet som en modebutik, så vi skal fortsat få overbevist flere kunder om, at de også skal prøve vores øvrige kategorier, lyder det fra Hermann Haraldsson.

Boozt fastholder i regnskabet sine forventninger til 2024 om en omsætningsvækst på 7-11 pct. og en justeret driftsmargin, EBIT-niveau, på 5,2-5,7 pct.

.\\˙ MarketWire

Frederik Olling Milbæk

Tags:  CEO❯  Report❯  Shares❯ 

Seneste nyheder

18:04 USA/middag: Teknologikæmper fører an i aktiecomeback
17:55 Europa/lukning: Bil- og luksusaktier under pres i rød handel
17:17 Japansk bejler til US Steel vil trække USA i retten efter opkøbsblokering
17:10 Fredagens obligationer: Renten kravlede op efter tyske og amerikanske nøgletal
17:10 Fredagens aktier: Ørsted atter i hopla minimerede fald i C25-indekset
16:27 Carlsberg og Unibrew presses af forslag om skiltning med kræftrisiko på alkohol i USA
15:49 USA/åbning: US Steel får klø efter blokeret salg i ellers grøn åbning
15:22 Biden blokerer for salg af amerikansk stålproducent til Japan
14:59 Rivian belønnes for produktion over forventning i fjerde kvartal
14:57 USA/tendens: US Steel står til kurssmæk efter blokeret salg i ellers ventet grøn åbning
14:51 Demant og GN slår bak efter opkøb fra optikerkæde: Sydbank undrer sig over sammenhæng
14:50 Biden blokerer for salg af amerikansk stålproducent til Japan
14:49 Demant og GN slår bak efter opkøb fra optikerkæde: Sydbank undrer sig over sammenhæng
14:22 Finsk domstol afviser at frigive tankskib i sag om kabelbrud
14:11 Tørlastindeks stiger for femte dag i træk
13:35 Globale fødevarepriser faldt en smule i 2024
13:11 Europa/aktier: Bilaktier i bunden af lettere negativt marked efter tilskudsændringer i USA
12:55 Fransk brillegigant køber AI-selskab med fokus på lyd
12:04 Teslas leverancer fra Shanghai falder for første gang nogensinde
11:59 Obligationer/middag: Renten kravler en smule op på ellers rolig fredag