Carlsberg-boss ser profitabiliteten falde yderligere i Rusland

Udgivet den 31-10-2019  |  kl. 08:54  |  
Arkiv: Foto

Carlsberg havde problemer på det østeuropæiske marked i årets tredje kvartal, hvor særligt Rusland var en sten i skoen for det danske bryggeri.

Her blev prisforskellen større på Carlsbergs øl og konkurrenternes, hvilket ramte salget, fortæller topchef Cees 't Hart på en telekonference torsdag formiddag, efter at bryggeriet torsdag morgen har præsenteret en handelsopdatering for perioden.

- Vareomkostningerne steg, og derfor løftede vi priserne, men det gjorde nogle af vores konkurrenter ikke, så det betyder, at prisforskellen mellem os og dem er større på hylderne - og når prisforskellen bliver for stor, tager forbrugerne et andet valg. Derfor skal vi reducere prisforskellen, siger han.

- Når vareomkostningerne stiger, så koster det på marginerne, så profitabiliteten vil i det kommende år fortsætte med at falde en smule. Vi har en driftsmargin på omkring 20 pct., men i fremtiden vil den nok falde til omkring 15-16 pct., lyder det fra topchefen.

Carlsberg kunne i tredje kvartal se sit salg på det østeuropæiske marked stige en spids - til 3271 mio. kr. fra 3156 mio. kr. samme periode af 2018.

Salgsvolumen faldt dog med 9 pct. til 8,2 mio. hektoliter fra 9 mio. hektoliter i 2018, hvilket skyldes den øgede konkurrence, koldt vejr - og at Rusland sidste år afholdt VM i herrefodbold, hvilket gav et svært sammenligningsgrundlag.

Cees 't Hart varsler ændringer i den russiske forretning:

- Vi vil kigge mere på volumen end pris i den kommende tid. Det inkluderer højere promoveringsniveauer, ligesom at vi vil styrke nogle af vores kerne- og regionale brands, prioritere special- og alkoholfri øl og styrke vores kapaciteter og udførelsen.

- Du kan sige, at det er er en ny virkelighed i Rusland med øget konkurrence, og derfor vil vi ændre vores måde at arbejde på en smule, lyder det fra topchefen.

Selv om det russiske marked var udfordrende for bryggeriet, var udviklingen dog bedre end ventet i både Asien og Vesteuropa i tredje kvartal.

Det betød, at Carlsberg allerede mandag - et par dage inden salgsopdateringen - kunne opdatere sin finansielle forventning til 2019.

Der ventes nu organisk vækst i driftsindtjeningen på omkring 10 pct., hvilket fastholdes torsdag. Før var forventningen en "høj encifret procentvis organisk vækst".

/ritzau/FINANS

Oliver Sønderbye Therp

Tags:  CEO❯  Shares❯ 

Relaterede nyheder