Coloplast/dir: Skift i ambitionsniveauet er afgørende for væksten

Udgivet den 18-09-2018  |  kl. 15:10  |  
Arkiv: Foto

Den danske medicokoncern Coloplast har taget de første skridt i strategien om at få højere priser for klinisk dokumenterede produkter, og det kommer til at spille en afgørende rolle for selskabets vækst i fremtiden.

- Det er ekstremt vigtigt. Vi opfatter det her skifte i ambitionsniveauet som afgørende for, at vi kan forøge vækstmomentum, siger Kristian Villumsen, der er direktør for den kroniske forretning.

Han understreger, at han ikke udtaler sig om de næste kvartaler og finansår, men at udtalelserne om arbejdet med innovationen, produkterne og den kliniske dokumentation rækker længere ind i fremtiden.

- Det strækker sig over mange år, og der skal vi kunne det. Vi har en meget stærk position. Den portefølje af produkter vi tilbyder, er nu den stærkeste, vi nogensinde har haft. Vi er svære at konkurrere med, og det har vi arbejdet med i mange år. Det næste niveau ligger endnu højere oppe, siger han.

I løbet af i år har Coloplast lanceret det nye stomiprodukt Sensura Mio Concave, der er specielt designet til personer med kurver eller brok. Indtil videre er produktet i ni forskellige lande, og samtidig er det lykkedes Coloplast at få en pris, der er 50 pct. højere end for et standardprodukt.

- Det var planen, så det har vi været i stand til at realisere. Det er vi superglade for, siger Kristian Villumsen.

Ifølge Kristian Villumsen er den højere pris for Concave dog ikke ensbetydende med, at det nødvendigvis vil være ligeså nemt at åbne nye tilskudskategorier med andre kommende produkter.

Han kan ikke på nuværende tidspunkt fortælle mere konkret om kommende lanceringer af produkter, der skal kunne bevise deres værd med kliniske data, men fortæller, at arbejdet er i gang.

Medicokoncernen annoncerede i august sidste år, at den vil lancere en ny portefølje af produkter inden for den kroniske forretning, der dækker over områderne Stomi og Kontinens, der skal på markedet med kliniske data, som kan bevise, at produkternes effekt er bedre og adskiller sig fra konkurrenternes.

Formålet med at dokumentere produkternes kliniske effekter er at skabe en ny kategori i tilskudssystemerne, der findes i mange af de markeder, som Coloplast opererer på.

Ved at lancere produkter i nye tilskudskategorier har selskabet mulighed for at sikre, at der betales flere penge for produktet, mens det også bliver sværere at erstatte Coloplast-produkterne med konkurrenternes.

Studierne for at skaffe den kliniske dokumentation langt fra er så omfattende og dyre, som man kender dem fra medicinalbranchen.

Direktøren fortæller, at Coloplast har investeret i at opbygge bedre kliniske kompetencer, og under en præsentation på kapitalmarkedsdagen kom det tirsdag frem, at selskabets kliniske forsøg indeholder mellem 100 og 200 patienter, og at de typisk vil strække sig over fire til ti uger for stomiprodukter og lidt længere for kontinens.

Under tirsdagens præsentation fremgik det også, at det fremtidige arbejde med den kliniske dokumentation ventes at kunne klares uden at øge omkostningerne til innovation- og udvikling fra det nuværende niveau.

Produkterne, der skal åbne nye tilskudskategorier, er blot én del af strategien, og sideløbende vil Coloplast fortsat lancere andre produkter i eksisterende tilskudskategorier - de såkaldte "speed to market"-produkter.

/ritzau/FINANS

Cecilie Veile

Tags:  Director❯  Shares❯ 

Relaterede nyheder