Coloplasts topchef: 2024 er et rigtig godt innovationsår

Udgivet den 07-05-2024  |  kl. 10:22  |  

Coloplast har fortsat lanceringen af nye produkter i andet kvartal, hvor medicoselskabet har udvidet sin nyeste kateterplatform Luja til kvinder og lanceret sin notifikationsapp til stomipatienter.

Der er dermed tale om et innovationsår for Coloplast, fortæller topchef Kristian Villumsen til MarketWire.

- 2024 er et rigtig godt innovationsår for Coloplast. Vi har godt gang i lanceringerne, som leverer.

Coloplast i forbindelse med sit regnskab for andet kvartal lanceret kateterplatformen Luja til kvinder. Det intermitterende kateter, der blev lanceret til mænd i februar 2023, anvender en særlig teknologi, der hjælper brugerne med bedre at tømme deres blære.

- Den største lancering i år er Luja, som er den nye kateterplatform. Den har vi allerede lanceret til mænd og er blevet taget supergodt imod, siger Kristian Villumsen.

- Vi får virkelig super feedback på det. Det lancerer vi nu til kvinder, fortsætter han og tilføjer, at der er en forventning om en stærk lancering, som det var tilfældet for sidste års lancering til de mandlige brugere.

Med udvidelsen til de kvindelige brugere har Coloplast nu åbnet for det resterende marked for intermitterende katetre. Her udgør mænd to tredjedele af markedet og kvinder den resterende, oplyser topchefen.

NY NOTIFIKATIONSAPP TIL STOMIBRUGERE

Coloplast har samtidig med sit kvartalsregnskab også offentliggjort lanceringen af sin app til stomibrugere. Den går i luften i Storbritannien 1. juli.

- Vi har fået refusion på Heylo, som er den digitale stomiløsning, og som er et produkt, der giver mennesker med stomi en notifikation på deres smartwatch eller telefon om, at de skal kigge på deres stomi, hvis det er behov for det, siger Kristian Villumsen.

Den nye løsning fungerer ved, at der i det tilhørende stomiprodukt sidder et sensorlag, der gennem en "transmitter" kan informere brugeren om tegn på lækager.

Produktet har været testet i Storbritannien og i Tyskland forud for lanceringen.

- Når de britiske myndigheder godkender det og til den pris, vi gerne vil have, betyder det, at de ser den værdi, som vi ser i det. Det er startskuddet til, at vi kan bygge en helt ny kategori i Stomi, som vi er alene om.

Coloplast arbejder stadig på godkendelsesprocessen i Tyskland, hvor der har været tæt dialog om datasikkerhed i appen.

- Al dialogen har været fremadrettet, så jeg er stadig optimistisk og selvfølgelig mere optimistisk, efter at briterne har sagt ja - det lægger også et pres på tyskerne, siger topchefen, der ikke kan oplyse, hvad de britiske myndigheder har indvilget i at betale i refusion før 1. juli.

Også inden for divisionen Stomi har Coloplast sideløbende lanceret to nye produkter til sin Sensura Mio-portefølje. De nye produkter tæller en sort variant og Sensura Mio Convex Soft med Flex-kobling.

- Når jeg slår innovationsbonnen op, er jeg super glad for, hvad det siger om, hvordan vi kommer til at vokse i vores kroniske forretning, konstaterer Coloplast-topchefen.

I første kvartal af 2023/24 lancerede Coloplast tarmplejeproduktet Peristeen Light til personer med tarmlidelser.

.\\˙ MarketWire

Morten Frederik Heltoft

Tags:  CEO❯  Shares❯