Fredagens aviser med Mærsk, DFDS og H+H
BØRSEN
INVESTORER SKYDER 150 MIO. KR. I NORDIC EYE-FOND
Maj Invests topchef, Jeppe Christiansen, skyder sammen med en række andre velhavende danskere 150 mio. kr. i venturefonden Nordic Eye, der er stiftet af Peter Warnøe og Lars Tvede. Dermed når fonden op på 260 mio. kr. Målet er at runde 1 mia. kr. inden nytår. (Forside, side 6-7)
60 PCT. AF DANSK IT UDELUKKET FRA AT BRUGE NYE SKYER
Med Amazons entré har alle de tre store globale teknologiselskaber nu afdelinger i Danmark. Men uden garanti for sikkerheden kan en del ikke bruge dem, påpeger ekspert. (Side 7)
AMAZON GÅR ALL IN I DANMARK
Nu kommer Amazon til Danmark - noget danske virksomheder har set frem mod med lige dele forventning og frygt. (Side 9)
VÆKST LOKKEDE DFDS-TOPCHEF TIL OPKØB
DFDS' 7 mia. kr. store opkøb af tyrkiske U.N. Ro-Ro er drevet af vækstambitioner. Opkøbet faldt ifølge topchef Niels Smedegaard på plads efter intense forhandlinger. (Side 18)
MÆRSK I NY SATSNING PÅ OLIEOPERATØRSERVICE
Maersk Drilling og Maersk Supply Service går sammen i nyt fælles selskab, der skal servicere olieoperatører, som skal til at lukke olie- og gasfelter ned, når de er tømt. (Side 18)
BERLINGSKE BUSINESS
DANSKE VIRKSOMHEDER FRYGTER AT BLIVE KLEMT I HANDELSKRIG
Næsten halvdelen af deltagerne i Berlingske Business' toplederpanel mener, at deres virksomhed vil blive ramt, hvis den verserende handelskrig mellem USA og Kina breder sig til også at omfatte EU. (Forside, side 8-9)
BRITISK BEJLEN TIL NORWEGIAN KAN ÅBNE FOR NORDISKE FUSIONER
British Airways' ejer, IAG, kan være på vej til at købe det norske lavprisselskab Norwegian. Også SAS kan komme i spil i en generel konsolidering af den europæiske luftfartsbranche. (Side 10-11)
DFDS SATSER MILLIARDER PÅ TYRKISK FRAGTRUTER
DFDS' aktiviteter ekspanderer uden for Nordeuropa. For 7,1 mia. kr. overtager DFDS 98,9 pct. af det tyrkiske fragtrederi U.N. Ro-Ro. Et selskab, der med sine ruter forbinder Tyrkiet med Italien og Frankrig og er Tyrkiets største operatør af fragtruter mellem EU og Tyrkiet. (Side 12)
JYLLANDS-POSTEN ERHVERV
DFDS BETALER 7,1 MIA. KR. FOR AT SEJLE I MIDDELHAVET
Tyrkiets økonomi vokser mere end dobbelt så hurtig som Europas, og DFDS' nye ben i Middelhavet, det tyrkiske rederi U.N. Ro-Ro, er en sjældent god forretning. De 7,1 mia. kr., som DFDS betaler for det tyrkiske rederi, virker som en høj pris. Men investorerne klapper. (Forside, side 10)
FORMAND VRISTER H+H FRI AF BANKERNES KLØER
Finanskrisen havde nær kostet byggematerialeproducenten H+H International livet. Selskabets bestyrelsesformand, Kent Arentoft, vil fremtidssikre selskabet, og opskriften hedder ekspansion. (Side 14)
INTERESSE FOR NORWEGIAN KAN SÆTTE FART I OPKØB I LUFTFARTEN
Det økonomisk nødstedte norske lavprisselskab Norwegian kan være et godt match for IAG og British Airways. Norwegian har en effektiv forretningsmodel, men det koster. (Side 18)
/ritzau/FINANS
Mest læste lige nu
Seneste nyheder
- 1 af 1186
- næste ›