Goldwind/dir: Det kan stadig betale sig at skalere havvindmøller op

Udgivet den 29-10-2018  |  kl. 13:30  |  
Arkiv: Foto

De store producenter af havvindmøller har de seneste år annonceret større og større møller. Det er også et af de elementer, den kinesiske vindmølleproducent Goldwind har fokus på, i udviklingen af det selskabet selv kalder for "den næste generation af havvindmøller".

For to år siden åbnede det kinesiske selskab en forsknings- og udviklingsafdeling i Danmark. Her arbejdes der især med at teste og vurdere nye teknologier, som kan sikre selskabet en god placering i kapløbet om at levere konkurrencedygtige vindmøller til havprojekter.

- Vi ser stadigvæk en mulighed for at bringe Cost of Energy ned inden for havvind ved at skalere vores møller op. Det er ikke nogen hemmelighed, og det er stadig anerkendt i branchen. Som tendenserne ser ud nu, så kan det stadig godt betale sig, siger Bo Juul Pedersen, der er chef og chefingeniør i Goldwinds danske udviklingsafdeling.

Levelized Cost of Energy (LCOE) er en målestok, som industrien holder særligt øje med, og det udtrykker et projekts samlede omkostninger i forhold til energiproduktionen.

I takt med at støtteniveauerne til vindkraft er faldet i Europa, er det i endnu højere grad nødvendigt at nedbringe omkostningerne. Det kan ske ved eksempelvis at anvende større møller, men der kan opstå udfordringer inden for det felt.

- Vi skal også forholde os til de skaleringsproblematikker, der er med dele af den eksisterende teknologi. Nogle af de teknologier, der benyttes i branchen i dag, er ikke trivielle at skalere op i den størrelse, vi taler om med nye offshore-møller, fortsætter han.

SCANNER NYE TEKNOLOGIER

Det er også én af årsagerne til, at det danske kontor, der i dag har omkring 30 personer ansat, har etableret en afdeling, som løbende scanner nye teknologier og vurderer, hvilken værdi de potentielt kan skabe for Goldwind.

- Vi vil sikre, at vi ikke misser en ny teknologi, som betyder, at vores nuværende teknologi bliver "overhalet inden om", siger Bo Juul Pedersen.

Ud over skaleringens muligheder og udfordringer arbejder Goldwind også med en digitaliseringsstrategi, som skal være med til at forbedre selskabets tilbud til kunderne, der potentielt kan spare penge og få et bedre overblik over vindmølleparkernes tilstand.

- Digitalisering, herunder "data management", giver endnu bedre muligheder for komponentdiagnosticering, som kunden kan bruge i planlægningen og til at reducere vedligeholdelsesomkostningerne, samtidig med at man også giver kunderne en prognose for en vindmølleparks produktion og indtjening, siger chefingeniøren.

Han ser både et potentiale i digitaliseringen inden for landvind og havvind, men det er især i sidstnævnte kategori, at han forventer, at det kan gøre en stor forskel - både for den kinesiske producent og kunderne.

- Goldwind ser stadig et forholdsvist stort vækstpotentiale i "after sales"-service, og der er ingen tvivl om, at vores digitaliseringsstrategi kan være med til at facilitere væksten, siger Bo Juul Pedersen.

NY SOFTWARE KAN SIKRE BEDRE VEJLEDNING

Ny software kan eksempelvis give kunderne en bedre forståelse af belastningen på en specifik vindmøllepark, og hvordan sundhedstilstanden på komponenter i møller er.

- Vi kan bruge den information til at vejlede kunderne i den rigtige vedligeholdelses- og produktionsplan, siger direktøren.

Kunderne - som er udviklerne og ejerne af parken - kan eksempelvis bruge den viden til at være parate, hvis dele skal udskiftes, så man har alle de nødvendige ting klar på det rigtige tidspunkt.

Derudover kan teknologien potentielt også hjælpe kunderne, i en tid hvor elmarkederne liberaliseres.

- Der er ingen grund til at bruge en masse levetid på møllen i perioder, hvor man ikke får en god afregningspris for sin strøm, hvis man i stedet kan udnytte den på tidspunkter, hvor man kan få en bedre pris, siger Bo Juul Pedersen.

Ifølge førstemanden i det danske udviklingscenter ligger en stor del af konkurrencedygtigheden også stadig i detaljerne på møllen, og her kan det særligt hjælpe at gøre møllen lettere. Lettere transport og et mere produktionsvenligt design kan også være med til at gøre vindmøllerne mere konkurrencedygtige.

LANCEREDE NY HAVVINDMØLLE I 2017

I november sidste år annoncerede Goldwind en havvindmølle med en kapacitet på 6,7 megawatt, og dengang oplyste selskabet, at det også ville sigte efter markeder uden for Kina som Japan, Sydkorea og senere Europa.

Ifølge Bo Juul Pedersen er der på nuværende tidspunkt ingen nyheder på trapperne, om det selskabet kalder "den næste generation af havvindmøller".

- Der er ikke nogen nærtforestående præsentationer eller noget nyt om vores offshore-produkt som sådan. Vi er stadig i en konceptuel fase, hvor vi afdækker teknologien, siger han.

/ritzau/FINANS

Cecilie Veile

Tags:  Shares❯  Udenlandsk selskab❯ 

Relaterede nyheder